Waar houd je het meeste geld aan over ? overwerk of vakantiedagen uitbetalen ?

Waar houd je netto het meest aan over ?
8 uur overwerk of 8 vakantieuren laten uitbetalen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Bruto:
Als je voor de keuze staat is het laten uitbetalen van overwerk voordeliger dan uitbetaling vakantiedagen, omdat overwerk vaak voor 150 tot 200 % bruto in geld wordt vergoed.
Vakantiedagen gaan daarentegen tegen 100% bruto.

Netto: Vaak hoor je dat overwerk en vakantiegeld tegen een vast hoog tarief worden belast. Het is echter het loonheffingtarief bijzondere beloningen en dat spoort met het loonheffingtarief dat voor het vast maandsalaris wordt toegepast. Het wordt berekend alsof het bovenop je vaste maandsalaris komt. De AHK komt bij de elke vaste loonbetaling in mindering op de belasting van het vaste salaris. Dus die heb je al binnen.

De algemene heffingskorting (AHK) op inhouding belasting geldt voor iedereen. (Daarnaast is er bij voorbeeld arbeidskorting als je in loondienst arbeid verricht).

Als het als je begin volgend jaar de proefberekening van de aangifte inkomstenbelasting 2011 maakt, kun je zien hoeveel je bij aangifte terug zou krijgen of niet.

Zie voor belasting bijzonder beloningen de laatste bladzijde van de link onder Bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Overwerk levert het meeste op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit geen verschil tussen.
12 jaar geleden
Beter kun je je overuren terug pakjen in vrije tijd. 8 uur over gewerkt is 8 extra vrije uren.
Je betaald heel veel belasting over overwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
over de uitbetaling van vakantiedagen betaal je exact evenveel belasting, het bijzondere tarief is namelijk van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moet je ze niet laten uitbetalen maar terug pakken in vrije tijd...
paulus811
12 jaar geleden
Opnemen in vrije tijd levert financieel gezien helemaal niets op. Het kost vaak zelfs geld omdat je in de vrije tijd makkelijker geld kunt uitgeven.
Op beide uitbetalingen geldt het bijzondere (hoge) tarief, netto hou je dus hetzelfde over.

Maar vaak zie je dat vakantierechten langer gelden dan de compensatie van overwerk. M.a.w. overwerkrechten vervallen sneller dan vakantiedagen en dus is het handiger om overwerk uit te laten betalen. Vakantiedagen kun je altijd nog uit laten betalen, omdat ze met iedere loonstijging meer waard worden. De werkgever hanteert bij de uitbetaling van vakantie vrijwel altijd het laatst bekende salaris. Dus vakantierechten van twee jaar geleden zijn nu meer waard geworden als je loonsverhoging hebt gekregen.
paulus811