kan ik ook zonder diploma accountmanager een account manager worden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar kun je dat diploma accountmanager halen? Ik ben zelf accountmanager, maar van zo'n diploma heb ik nog nooit gehoord.

Antwoorden (7)

via netwerken zou je er misschien kunnen komen, of met andere diploma,s betreffende management. over het algemeen nemen ze niet snel iemand aan zonder het gevraagde diploma;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Als jij ervaring hebt in het vakgebied waar je account manager voor wilt zijn. Feitelijk is account manager niet meer en niet minder dan de persoon die klanten helpt met het de juiste keuze en gebruik van danwel de eventuele uitbreiding van het product van een bedrijf. Ik denk niet dat daar een diploma voor bestaat zelfs!

je bent gewoon een vertegenwoordiger voor een bedrijf naar klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Ik heb nog nooit een vacature voor een accountmanager gezien waarin wél om een diploma accountmanagement wordt gevraagd. Wat vaak wel wordt gevraagd:

- Opleiding/werk- en denkniveau varieert van mbo tot hbo+/wo.

- Opleiding in een commerciële richting is vaak een pré, maar niet verplicht.

- Commerciële ervaring wordt vaak gevraagd. In de huidige crisistijd zie ik een verschuiving naar nadruk op new business, ervaring met telefonische verkoop wordt vaak hoog aangeslagen.

- Altijd vereist: uitstekende sociale vaardigheden.

- Uitstekende beheersing van Nederlands in woord en geschrift. Is het een internationale functie, dan wordt meestal hetzelfde gevraagd voor in ieder geval Engels, plus de specifieke taal van het land waar je je op richt.

Verder worden vaak zeer op prijs gesteld:

- Zelfstandigheid en ondernemersmentaliteit.

- Een rijbewijs, accountmanagers zijn vaak veel onderweg om klanten te bezoeken.

- Ervaring in de betreffende branche, hoeft niet te zijn als accountmanager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel.. werk al 5 jaar onder een accountmanager die geen "officiele" accountmanager is..
Het lastige is alleen in dit geval dat deze ook echt niet kan managen en dat zelf niet door heeft.. en vooral vaart op onze kennis, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsbesef..
Dus waak daar wel voor als je een dergelijke functie ambieert.. dat je waarschijnlijk ook met mensen onder je te maken krijgt en die zult moeten aansturen en dus de capaciteit zult moeten hebben..het gaat vaak niet alleen om de verkooptargets halen..
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een accountmanager is gewoon een mooi woord voor "verkoper". Als je een goede verkoper bent dan kun je jezelf prima verkopen bij een sollicitatie, zelfs zonder diploma's !

Voor sommige producten/diensten kan het alleen handig zijn een bepaalde opleiding te hebben gevolgd zodat je die producten/diensten goed begrijpt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan technische producten of financiele diensten.

Er is overigens geen "echte" opleiding accountmanager, dus waarbij je een HBO-diploma oid krijgt. Er zijn wel allerlei cursussen die je kunt doen om beter te worden in diverse facetten van het vak. Zoals relatiebeheer, onderhandelen, verkoopstrategie, cold calling etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je een functie uitvoeren (of de baan krijgen) zonder er een papiertje voor te hebben?

JA. Vroeger waren er geen papiertjes, toen moest je gewoon iets kunnen. Tegenwoordig is het wel zo dat bedrijven op papier vragen naar een papiertje, maar ook degenen die dat vragen hebben meestal functies waar ze niet voor 'geschoold' zijn, behalve door het werk en het leven zelf.

Het belangrijkste is dat je voor jezelf weet of denkt dat je het kunt. Er zitten bij veel banken en regeringen mensen die papiertjes hebben gehaald en vinden dat ze daarom het recht hebben alles fout te doen (resultaat: huidige crisis). Als je geen papiertje hebt, heb je meer druk om het juist goed te doen. Ga ervoor, heb vertrouwen en als je iets niet weet, kom je gewoon terug naar GV en vraagt hoe iets zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo om heen kijk zouk ik zeggen...ja...het lijkt me zelfs een pré.