Welke juridische consequenties kunnen er voor mij zitten aan het onder druk zetten van mijn ex-werkgever?

Een jaar of 4 geleden nam ik na een jaar lang door een nieuwe manager te zijn heel getreiterd ontslag bij een werkgever. Ik heb altijd geweten dat er discriminatie (ik ben donker) in het spel was maar kan en kon dit niet bewijzen. Daar was het te subtiel en impliciet voor.
Ik had voor hij kwam nooit problemen op mijn werk. De eerste week na zijn installatie merkte ik al dat ik niks goed kon doen. Ik heb van alles gedaan om escalatie uit de weg te gaan (dat is gelukt) en heb uren overgewerkt om zo min mogelijk kritiek te krijgen.
Ik heb het een jaar uitgehouden en heb toen (ook op advies van collega's en anderen) ontslag genomen.Ik was opgebrand waardoor ik op mijn nieuwe baan ben ontslagen toen ik dat aangaf. Dit heeft mij in grote financiele problemen gebracht. Ik heb wraak gezworen en wil graag dat hij (en het team) een training volgen op het gebied van rassendiscriminatie.
Ik heb al een woedende brief klaarliggen voor de districtsmanager/PZ/ en de manager zelf..
Ik wil, als zij niet meewerken, de hele zaak in de krant laten zetten ofzo..welke juridische consequenties zijn voor mij hieraan verbonden?

Toegevoegd na 15 uur:
Ik had overigens toen ook een dossier aangelegd. Wel heb ik afscheidsmails van collega's waaruit blijkt dat ik ben weggepest in de trant van: hopelijk vind je iets waar je je meer op je gemak voelt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chantage?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo kan je het misschien noemen..
ik noem het zelf onder druk zetten.. chantage is meer als ik al middelen heb om mee te chanteren... die heb ik nog niet....

Antwoorden (4)

Je kan aangeklaagd worden voor laster als je niet kunt bewijzen dat je inderdaad bent gediscrimineerd. En waarschijnlijk ben je al te laat na 4 jaar. Heel misschien is er ook sprake van afpersing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies is: probeer dit achter je te laten.
Er zijn genoeg bedrijven waar je wel als gekleurd persoon welkom bent. Kijk liever naar de toekomst die jij kunt hebben bij zo'n bedrijf en laat dit soort wraakgevoelens je leven niet verzieken.
Juridisch kan het ook nog een staartje hebben, want het zou als laster uitgelegd kunnen worden en eventueel pesterij/stalking. Dus nogmaals: kijk liever naar de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe vervelend het ook is je kan NU niks meer doen aan iets wat 4 jaar geleden is gebeurd. Je kan er alleen maar leerring uit trekken voor een volgende keer. Probeer als het nog een keer gebeurt bewijslast te vinden voor je verdenkingen. Betrek p&o/ vertrouwenspersoon en de directie als het gaat om discriminatie.

Ook al gaat het niet om discriminatie als jij je je bedrijgt voelt dan moet daar een reden voor zijn en dan moet er ook gezamelijk gekeken worden naar een passende oplossing. Laat je niet gek maken en kies voor jezelf. Jij bent als persoon net zo belangrijk als ieder ander!

Probeer nu geen openlijke wraak meer te nemen. Je kan uiteraard een nette formele brief schrijven over wat jou is overkomen en dat je daar zeer ontevreden over bent. Geef aan dat je teleurgesteld bent en dat je hoopt met jou brief dat ze in het vervolg beter nadenken voordat ze iemand dit aan doen.

Probeer nu verder te kijken naar een nieuwe toekomst! Ergens is de perfecte baan voor jou weg gelegd. Echt waar!

Ik wens je heel veel wijsheid en succes toe!

Toegevoegd na 1 minuut:
De consequenties kunnen zijn aangeklaagd worden voor laster.. en een hele hoop gedoe voor niks..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal heel moeilijk zijn. je zal bewijzen moeten hebben, maar je kan ook nog eens meer negatieve reacties over je heen krijgen en je zal volledig door het slijk gehaald worden en daardoor nog verder in de shit te recht komen. zit je daarop te wachten. Denk eens aan de vraag waarom kom je daar nu pas mee, om dat je nu in de shit zit ga je het ons verwijten. Je hebt het ook niet kunnen redden bij ander bedrijven. Zou er dan van jou betoog nog iets over blijven. Dingen worden verdraait en jij trekt aan het kortste eind, nog verder wordt je gekleineerd. Neem even wat afstand herpak je en laat die nare ervaring achter je. Maak een nieuwe start eventueel in een andere branche. Succes het zal moeilijk zijn maar als je wil kom je er wel weer. (en soms nog sterker dan dat je was.)Kop op.