Kan je werkgever je verplichten een uur onbetaalde pauze (1x 30 min. 2x 15 min) per dag op te nemen?!

Het is in de callcenter branche

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.7K

Antwoorden (9)

Ja dat mag hij,mits je tijdens de pauze's tussendoor gewoon door moet werken,dan is hij verplicht om je pauze's door te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mits = tenzij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits en tenzij hebben een tegenovergestelde betekenis. Mits is te vervangen door 'als (tenminste)', 'op voorwaarde dat'. Tenzij is te vervangen door 'als niet'
bron: "0nze taal"
Een werkgever is zelfs verplicht om na een bepaald aantal uren een pauze in te lassen.
De niet gewerkte tijd hoeft hij niet door te betalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
5 dagen geleden kwam C4th al met een antwoord met de volgende link:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan en dat is ook opgenomen in de CAO
12 jaar geleden
Lijkt me logisch dat als je niet werkt, dus pauze hebt, je niet door betaald krijgt.
Er zijn echter bedrijven die het wel doen, dan heb je mazzel;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag. Bij mij was het zelfs zo, dat ik niet was vergeten dat op de planning staat hoeveel pauze je hebt (ik werk verschillende uren) en als je dus je pauze perongeluk doorwerkt, krijg je geen geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt aan je totale werktijd. Als je 8 uur werkt dan moet je een pauze nemen van een half uur voor eigen kosten. Als je 9 uur werkt een half uur en later nog een kwartier. Staat in de arbowet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je acht uur werkt, heb je doorgaans een onbetaalde pauze van een half uur ongeveer halverwege de dag. Die is verplicht.
Daarnaast heb je recht op 2 pauzes van 15 minuten, en die moeten doorbetaald worden.
Sla je CAO erop na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...of het daadwerkelijk verplicht kan worden, valt nog te bezien. Hoewel in veel CAO's staat dat dit de bedoeling is, kun je (laten) uitzoeken, in hoeverre je dat kunt omzeilen; e.e.a. staat meestal namelijk omschreven als een RECHT, niet als een PLICHT. Er zijn vaak mogelijkheden, om overeen te komen dat je 7 uur aaneengesloten zonder pauzes werkt, en dan een uur eerder vrij bent. Het heeft echter wel verstrekkende gevolgen; je zou waarschijnlijk een afstanddoening moeten tekenen, waardoor bijv. in geval van bedrijfsongeval, jij volledig zelf aansprakelijk bent (en niet je werkgever), aangezien je willens en wetens ervoor kiest om oververmoeid je werk te doen. In de jaren 80 waren er flink wat voorbeelden van zulke arbeidsovereenkomsten, waarbij werknemers afstand deden van hun CAO-rechten om meer te kunnen verdienen, of in kortere tijd hun geld binnen te halen.

't is geen tip van mij trouwens; na 'honderdduuzend' jaar werken in de hulpverlening (waar 'pauze' vaak vooral een papieren begrip is), raad ik je zeker aan om gebruik te maken van de pauzes waar je recht op hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een werkdag van langer dan 5.5 uur ben je verplicht om een pauze van een half uur te nemen. Dus een 6 urige werkdag wordt evenveel uitbetaald als een 5.5 urige werkdag. Als je werkgever je zonder pauze laat doorwerken kan hij weer op de vingers getikt worden door de arbeidsinspectie, die o.a. werkomstandigheden in de gaten houdt (moet houden).