Wat is een nadeel van de vrijemarkt theorie?

Voor school moet ik weten, wat een voordeel en nadeel is van de vrijemarkt theorie. Kunt u dit makkelijk verwoorden?

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien wat meer in het algemeen, dus iets zoals, men krijgt meer loon, des te minder ze vragen, zoiets?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ookal sloeg dat hierboven nergens op

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (4)

Publieke goederen zullen er niet komen sinds er een freeriderprobleem is
12 jaar geleden
Ik heb even gegoogled op 'voordelen vrijemarkteconomie' en zag tal van interessante zaken voor je. Kijk zelf maar even, dat lijkt met het makkelijkst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zag bijv. als voordeel staan dat de goederen voor een consument goedkoper worden, maar als nadeel dat goedkope productie ten nadele van het milieu kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die JDudez14;

Mijn persoonlijke waarneming is dat een vrije markteconomie de neiging heeft aan alles een prijskaartje te hangen. Dat betekent dat in zo'n samenleving er maar al te vaak de financiële consequenties van veel voorzieningen hoger worden aangeslagen dan de gevolgen voor het welzijn van die maatschappij. En in mijn ogen kun je de beschaving van een samenleving aflezen aan de manier waarop deze met de zwakste leden ervan (ouderen, kinderen, zieken, minderbedeelden) omgaat, ongeacht wat zij bijdragen aan de economie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de vrije markt theorie, wat nu in toepassing is, zullen mensen steeds harder moeten werken. Vrije markt betekent veel concurrentie, dus alles draait om de winst. Producten zullen zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden, wat ten koste gaat van het milieu, arbeidsomstandigheden (denk aan hoe hard iemand moet werken) en de kwaliteit van het product.

Als je door gaat graven in de vrije markt theorie dan tref je aan dat bedrijven alles willen doen om meer winst te maken, dat is namelijk het doel ervan. In Amerika sloten bedrijven levensverzekeringen af op HUN personeel, dus als hun personeel stierf kregen zij 100 duizenden dollars. In zo'n vrije markt bestaat het individu niet meer. Mensen worden getallen voor bedrijven. Bijvoorbeeld: General Motors maakte gigantische winsten een decennium geleden, winsten van tientallen miljarden. Toch ontsloegen ze mensen die zij niet nodig vonden te hebben, om hun winst te verhogen. Het bestaande personeel moest daardoor 2x zo hard werken zonder loonsverhoging.