Ik denk wel eens (vaak) dat ik een filmregisseur wil worden, (ben nu 13) en zou graag willen weten hoe ik hier op verder kan gaan.

Is dit bijvoorbeeld een echte baan of zet je *gewoon* een crew in elkaar en maak je de film. En dan wat? Als je die film hebt gemaakt, hoe maak je die bekend? Etc, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je een film wilt gaan maken, dan zul je in de eerste plaats een producent moeten vinden. Of je moet zelf heel rijk zijn. Een producent zorgt voor geld, en regelt ook veel andere zaken voor je. B.v. zoals je vraagt in je toelichting, dat je film aandacht krijgt, en er reclame voor wordt gemaakt.

Filmregisseur kan een fulltime job zijn, maar dan moet je wel erg goed zijn, en je films zullen in de smaak moeten vallen bij het grote publiek. Als dat het geval is, dan is een producent voor een 2e of 3e film ook weer makkelijker te vinden, en dan gaat het balletje rollen.

De praktijk is echter dat er maar weinig filmregisseurs zijn die er echt van kunnen leven. Vaak doen ze er iets anders naast, b.v. reclamespots, bedrijfsfilms of documentaires in opdracht van b.v. omroepen of televisiezenders.

Een film maken is vooral verschrikkelijk duur, en er zijn maar weinig (Nederlandse) films waar de kosten echt uit gehaald worden. Speelfilms die in totaal 1000 bezoekers hebben gehad zijn geen uitzondering. Je kunt ook niet alles zelf doen. Je zult mensen nodig hebben voor casting, decorbouwers, belichtingsmensen, scenario-schrijvers, etc, en dat is allemaal erg kostbaar.

Maar ook is er nog de mogelijkheid, dat als je echt een razend goed plan hebt, en je denkt dat je film echt heel belangrijk is, om subsidie aan te vragen bij b.v. het filmfonds. Maar daar zijn veel aanvragen, en er worden er maar weinig gehonoreerd.

Als je echt heel graag filmregisseur wilt worden, moet je gewoon naar de filmacademie. Daar kun je tijdens je studie bepalen welke kant je op wilt, en leer je ook veel over wat de mogelijkheden zijn, om zelf een film te maken. Je kunt er dan ook gewoon "inrollen", d.w.z. met kleine goedkope films beginnen (b.v. in opdracht) en zo langzamerhand naamsbekendheid opbouwen. Van het een komt dan het ander, en voor je het weet, regisseer je een schitterende nieuwe Nederlandse speelfilm! ;-)
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik je kan aanraden is om zo snel mogelijk te beginnen met eigen films te maken. Koop, of leen, een camcorder en probeer is wat uit. Misschien heb je wel een leuke vriendenclub die mee wilt helpen. Hoe eerder je begint, hoe beter! want als je van school af komt, en je wilt doorstromen naar de filmacademie, dan moet je al veel geoefend hebben, en materiaal kunnen laten zien.

Dus begin zo snel mogelijk met het maken van filmpjes!
Later kun je dan naar de filmacademie, of naar de kunstacademie:richting film, afhankelijk van het soort films dat je wilt maken. Ben je hier na je schoolexamen nog niet klaar voor? dan kun je ook een vooropleiding doen waarin je voorbereid wordt op de filmacademie.

hopelijk heb je hier wat aan!
groetjes.
jamie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh en er zijn natuurlijk en heleboel soorten films!
Je kunt veel geldverdienen met reclamefilms, of videoclips, of je kunt natuurlijk een echte grote film maken.
Maar denk eraan of je dit wel echt wilt. Daar hoef je natuurlijk nu nog niet over te beslissen. Het is niet makkelijk! weinig mensen worden op de filmacademie aangenomen, en sowieso is er niet veel geld te verdienen in de nederlandse filmindustrie...