Wanneer ben je werkeloos?

Hot News:" UWV neemt werkloze jongeren als trainees aan, Dat heeft het UWV Werkbedrijf woensdag bekendgemaakt. Staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) kondigde dit voorjaar al bij de lancering van het Actieplan Jeugdwerkloosheid aan dat de overheid zelf ook trainee- en leerwerkplekken zou vrijmaken voor jongeren.

Alleen jongeren die onlangs een hbo- of universitair diploma hebben behaald, kunnen meedoen."

In mijn beleving ben je pas werkeloos als je na herhaaldelijk solliciterend geen baan kunt vinden door gebrek aan werkervaring en/of opleiding, tot die tijd ben je werkzoekend met kans op een baan.

Volgens mij kunnen jongeren die onlangs een hbo- of universitair diploma hebben behaald nog best een baan vinden, hetzij op iets lager nivo dan gewenst maar wil ik ze nog echt niet beschouwen als werkeloos.

Als je normaal iets bij het UWV wilt moet je langer als 6 maanden zonder werk zitten, ben je dan niet pas officieel werkeloos? Vooropgesteld dat je wilt werken natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als je officieel als werkloze wil zijn geregistreerd MOET je ingeschreven staan als werkzoekende bij het CWI. Anders wordt je niet meegeteld bij de werkloosheidcijfers.

Strikt genomen is dat dus de defenitie van "werkloosheid".

Je hebt natuurlijk ook verborgen werkloosheid. Dat zijn mensen die geen baan hebben, maar niet bij het CWI staan geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je de letterlijke betekenis van werkeloos neemt is het dit:

werkeloos

1 zonder iets te doen;= passief
werkeloos toezien
2 zonder werk;= werkeloos
Na mijn ontslag ben ik anderhalf jaar werkeloos geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij ben je werkloos als je geen betaalde arbeid verricht en voor je inkomen afhankelijk bent van een potje van de overheid. Daar heb je natuurlijk verschillende van met verschillende omschrijvingen, maar WW krijg je pas als je een poos gewerkt hebt, en over die mensen gaat het hier volgens mij niet. Net zoals ik al jaren geen vast werk heb, maar ik heb genoeg te doen en hou nergens mijn handje op, dus ben ik officieel geen werkloze, ook niet verborgen.

Ik denk dat dit in het kader is van alle jongeren proberen aan een baan te helpen. Dat ze dan net weer met de meest kansrijke groep die heus wel een baantje vindt beginnen, is weer typerend voor de Nederlandse overheid dunkt me ; de maatregel is goed, de uitvoering lijkt weer nergens op. Ik zie liever dat ze zich concentreren op de jongeren die al van school zijn of daar niets meer te doen hebben en die veel moeilijker in aanmerking komen voor een baan ; daar lijkt me veel meer mee gewonnen. Maar goed, zo 'werkt' het nu eenmaal in Nederland. En straks weer zeuren over werkeloze schoolloze hangjongeren want we hadden ZE toch een trainingsplaats gegeven.....:zucht:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.stageplaza.nl/pers-en-media/651-Wanhoop-drijft-starters-tot-stage-lopen.asp misschien een interessant stukje. gedeeltelijk ben ik het wel mee eens dat alleen de hoger opgeleiden is ook wel oneerlijk. wat mij betreft hadden van de 2000 ook wel 250 trainee plekken voor mbo'ers niveau 4 mogen reserveren. al moeten we wel realistisch blijven en weten we niet eens welke afdelingen en functies dit betreft. ik vind dit wel een goed initiatief. Wellicht volgen andere bedrijven na dat ze zien dat dit project wel degelijk kans heeft van slagen. Maar beter iets dan niets toch?
Het is een begin en al zijn er jongeren die hier niet voor in aanmerking komen is dit misschien een drive voor ze om toch verder te gaan studeren, zich te gaan specialiseren in een beroep om zelf ook in aanmerking te kunnen komen. sommige functies vergen eenmaal een enige aantoonbare kennis van zaken en zal alleen een trainee plek niet voldoende zijn.
dat snap je ook wel neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen over de jongeren die helemaal geen drive (en ook geen aanleg) hebben om verder te studeren, maar waar e hele samenleving een stuk mee op zou schieten als die een plekje kregen op de arbeidsmarkt. Zelfs als het pure werkverschaffing is ; niks mis mee. Werken heeft een hoop ontegenzeggelijke voordelen, die niet werken (en ook niet leren) niet heeft.
Dit klinkt meer als een heel goedkope manier om aan arbeidskrachten te komen op een niveau waar de salarissen normaliter(vermoedelijk ten onrechte wellicht ?) beduidend hoger liggen.
Voor het UWV ben je werkloos als je
- geen werk hebt
- voor de uren die je geen werk hebt, beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt

Een werkzoekende is werkzoekende omdat hij werkloos is. Die zes maandengrens is meer omdat ze hun budget alleen aan de zware gevallen willen besteden.

En, even een taaldingetje....
je hebt werkloos (zonder baan) en werkeloos (hetgeen meer een tijdelijke situatie is, waarbij je in die situatie even niets kunt doen om de situatie te verbeteren)