Kan een werkgever 20 verplichte verlofdagen vast stellen? (van de 24)

Mijn werkgever verplicht zonder overleg 20 vakantiedagen op te nemen. 3 weken 'bouwvak' en de rest ergens in het jaar.
Verder moeten we nog verplicht elke vrijdag een halfuur overwerken.
Het bedrijf gaat in de zomer niet echt dicht maar alleen de productie gaat op vakantie. Als reden geeft het bedrijf dat het maar lastig is als iedereen zomaar op eigen tijden op vakantie gaat. Dan loopt de planning in de war..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het enige juiste antwoord dat U daar op kunt krijgen staat in Uw CAO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeer bij je vakbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat er in de CAO staat of in het bedrijfsreglement. Dit laatste moet goed gekeurd zijn door de OR. Ook moet daar een uitspraak zijn over dat half uurtje overwerk en wat daar dan weer tegenover staat. Of vrije tijd of betaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan om wat voor beroep het gaat zoals in de bouw en onderwijs.

Als deze beroepen daarbuiten vallen dan mag je werkgever niet beslissen wanneer jij je verlofdagen opneemt,dit kan alleen de werknemer,mits er meerdere werknemers in dezelfde periode willen,dan mag een werkgever weigeren en meestal hebben werknemers met schoolgaande kinderen voorrang omdat deze aan een periode van schoolvakantie's gebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel in dien je het anders stelt !een werk gever kan in veel cao's ,zoals bijv winkels ,werkplaatsen ,productie .enz een verplichte vakantie periode aan wijzen .dus aan kondigen .....data data dan is de winkel 2 weken dicht .en je moet dan vak opnemen ,wel moet hij het optijd aankondigen . In Nl absoluut .