Is het slim om bij een vakbond te gaan ?vooral nu in de tijd van de recessie.En bij welke vakbond dan ?

Ik heb al wat gezocht op internet maar kan niets over de prijzen van lidmaatschap vinden en bij welke vakbond ik zou moeten zijn,voor iemand die logistiek werk doet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Welke vakbond je kiest is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren en van de punten waarvoor de betreffende partij zich sterk maakt.
Naar mijn mening is het zeker in deze tijd verstandig om je aan te sluiten bij een vakbond omdat je in ieder geval niet alleen staat in geval van nood. In veel gevallen zal een enkel lid niet veel baad hebben bij een vervelende situatie, maar het is het minste dat je als werknemer kunt doen om jezelf bescherming te geven in deze moelijkere tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is denk ik sowieso goed om lid te zijn van een vakbond, al was het maar omdat je meeprofiteert van de CAO die de vakbonden afsluiten.

B.v. FNV Bondgenoten vervoer en logistiek
http://www.fnvbondgenoten.nl/branches_bedrijven/branches/vervoer/beroepsgoederenvervoer/

of CNV bedrijvenbond
http://www.cnvbedrijvenbond.nl/

Toegevoegd na 34 minuten:
De vakbonden onderhandelen met de werkgevers over de CAO. Daar hebben dus ook de niet-leden voordeel van.
(free rider principe)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...maar het zijn de vakbonden die met de werkgevers over de CAO onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Profiteert? Laat mij liever zelf onderhandelen over mijn salaris en andere arbeidsvoorwaarden. CAO's hebben mij geen goeds gebracht.
Welke vakbond je voorkeur naar uit gaat is een persoonlijke keuze. Sommige werkgevers vergoeden een gedeelte mee aan de contributie, kijk even in je cao.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je besluit lid te worden van een vakbond kan je het beste bij FNV-bondgenoten afdeling vervoer en logistiek kijken (zie link). Of het slim is om lid te worden? Geen idee. Ik vind dat dat een persoonlijke keuze is. Natuurlijk zitten er voordelen aan een lidmaatschap, al is het bijvoorbeeld dat je er terecht kan voor juridische bijstand bij een arbeidsconflict. Alleen is het voor jou de vraag of je daarvoor bereid bent de contributie neer te tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe oud je bent. Als je 45+ bent wel, als je jonger bent niet.

Want die vakbonden behartigen alleen maar de belangen van de ouderen onder hun leden. (Dat is ook waarom ik mijn lidmaatschap heb opgezegd).