Is er nog een kans op ontslagvergoeding na collectief ontslag tgv de economische crisis?

18 van de 65 hebben ontslag gekregen en we krijgen geen ontslagvergoeding, is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt aan de situatie waarin het bedrijf verkeert.

Het is gebruikelijk dat je een ontslagvergoeding meekrijgt. In geld, en/of in hulp bij het vinden van een nieuwe baan, bijvoorbeeld door bemiddeling door een outplacementbureau.

Als het bedrijf kan aantonen dat de financiële situatie zodanig slecht is, dat het uitkeren van een ontslagvergoeding het voortbestaan van het bedrijf in gevaar kan brengen, is het een andere zaak. Dan kan het bedrijf zich, ook voor de rechter, beroepen op het zogenaamde habenichtsprincipe. Wanneer de rechter daarin meegaat, heb jji geen enkel recht: het recht van het bedrijf om voort te bestaan weegt dan zwaarder dan jouw recht op een ontslagvergoeding.

Soms is er wel te onderhandelen, zeker als je dat gezamenlijk doet. Een rechtszaak kost het bedrijf namelijk sowieso een hoop geld: de kosten van de advocaat, en de kosten van alle PZ- en administratieve mensen die tijd moeten besteden aan het doorlopen van alle procedures. Als jullie minder vragen dan die kosten, maak je een goede kans dat het bedrijf over de brug komt.

Het is in dat geval aan jullie om te bepalen of je in je recht staat, of het bedrijf aan het afzetten bent. Dat kan ik hier niet beoordelen.

Soms is het ook een kwestie van het potje waaruit het geld moet komen. Er zijn gevallen waarin er geen ontslagvergoeding kan worden toegekend, maar waarin je wel "wegens goed presteren" of zo extra vakantiedagen kunt krijgen. Die extra vakantiedagen blijven dan aan het einde van je dienstverband over, waarna ze in geld worden uitgekeerd. Praat hierover met PZ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer er ontslag word aangevraagd is dit grofweg om 2 redenen. Reden 1 is ontslag na het verlopen van het contract. Reden 2 is wat je zelf omschrijft ontslag om bedrijfs economische redenen. Hierbij moet dan wel op de reguliere weg ontslag worden aangevraagd bij het CWI/UWV. Hierbij gaat een normaal traject in werking...

1) Jouw werkgever doet een aanvraag ontslagvergunning bij het CWI/UWV...
2) Jij mag een weerwoord voeren op grond van de ontslagaanvraag...
3) Jouw werkgever doet zijn weerwoord op grond van jouw weerwoord...
4) Jij doet jouw weerwoord op grond van zijn weerwoord...
5) Het CWI/UWV verleend dan wel of geen ontslagvergunning op bedrijfseconomische redenen...
6) Het CWI/UWV stelt een datum vast waarop jij eventueel ontslagen mag worden. Hierbij rekening houdend met het aantal werkjaren bij de werkgever. Voor de eerste 2 jaar is dit 1 maand en voor ieder jaar meer 1 maand extra opzegtermijn...

En niet geheel onbelangrijk: Teken NOOIT iets wat jouw vertrek zal bespoedigen. Je zal niet de eerste zijn die hierin trapt...

Loopt de ontslagaanvraag via de kantonrechter dan word er wel een ontslagvergoeding vast gestelt...

Wanneer je lid bent van de vakbond dan kun je deze ook nog inschakelen om te bemiddelen. De kans op een 'sociaal plan' is dan realistischer. Maar hiermee maak je, je bij de werkgever absoluut niet geliefd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het om 18 personen gaat gaat het juist niet om een collectief ontslag. De grens ligt bij 20 werknemers. Dan is er sprake van een collectief ontslag en gelden ook allerlei verplichtingen zoals het uitvoeren van een sociaal plan, wanneer dit in de CAO is opgenomen, overleg met ondernemingsraad etc.
Het aantal van 18 kan toeval zijn, maar misschien kent de werkgever deze regel ook.

(tp)

Toegevoegd na 5 minuten:
Na nog eens naar de vraag te hebben gekeken blijkt mijn antwoord niet helemaal van toepassing. Mijn verhaal gaat over een sociaal plan en niet over een ontslagvergoeding. Desondanks misschien nuttige informatie ....