Hoe kom ik weten waarom mijn leidinggevende zo wisselvallig op mij reageert ?

Hij is de ene keer erg vriendelijk en geinterseert in mijn prive leven de andere keer erg zakelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (9)

Open en eerlijkheid is altijd de beste remedie. Stap gewoon een keer op hem af en geef dit aan. Mocht je er problemen mee hebben, vertel hem dit gewoon. Ook hij heeft er belang bij, dat jij je prettig voelt op de werkvloer. En zolang je het rustig brengt, zal hij het ervaren als positieve feedback. Win-win situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is hij de ene keer drukker dan de andere keer.

Misschien zit het niet in zijn aard om dit soort interesse te tonen, en is het iets aangeleerds. Soms zal hij eraan denken, soms niet.

Misschien - enzovoort, teveel mogelijkheden om op te noemen.

Dus: vraag het hem. Open en eerlijk, maar wel heel positief. Niets formeels en ernstigs van maken. Zoek een "koffieapparaatmoment" uit om het eens ter sprake te brengen. Niet verwijtend, maar uit interesse.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien omdat hij nou eenmaal je leidinggevende is en er niet altijd tijd, gelegenheid is om ook privedingen te bespreken tijdens het werk. het zakelijke belang gaat toch voorop. tenzij het na werktijd is of er even niet zoveel te doen is en even tijd is tussendoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zo'n baas heb ik ook.

Ik vond het heel vervelend omdat ik niet meer wist of hij z'n vriendelijkheid meende of niet, en of hij communicatief wel helemaal lekker in elkaar stak.

Ik ben daarover gewoon met hem in gesprek gegaan en heb geventileerd wat me dwars zat, en dat hij me soms kwetste: na een voorval waarbij ik dacht dat hij naar mij luisterde wat later helemaal niet het geval bleek te zijn geweest.

Toen bleek dat hij zorgen had in zijn priveleven. Hij was daar heel open over. Ook vertelde hij me dat hij het soms echt moeilijk vindt om goed te communiceren met anderen, zowel op het werk als prive.

Na dit gesprek staan we op veel betere voet met elkaar, weet ik wat ik aan hem heb, en weet hij wat mij kan storen of kwetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kom je maar op 1 manier achter en dat is het hem gewoon vragen; een leidinggevende is ook maar een mens. Ga het alsjeblieft niet aan je collega's vragen, zo ontstaat er een roddelcircuit waar echt niemand gelukkig van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik eens een teamleidster gehad waar ik werkelijk geen peil op kon trekken. Het ene moment was ze oprecht vriendelijk en geinteresseerd, het volgende moment liep ze langs me alsof ze me nog nooit eerder had gezien en kon ze me soms zo afstandelijk aankijken. Ik wist niet wat ik ermee aan moest en merkte op dat ik altijd haar buien aan het peilen was. Had ze een afstandelijke bui, dan wachtte ik met iets te vragen.

In een van haar goeie buien ben ik op een dag op haar afgestapt en heb haar gewoon gezegd hoe ik me erbij voelde. We hebben apart gezeten en wel een uurlang gesproken. Er speelden thuis allerlei dingen, op het werk werd er teveel aan haar getrokken en het werd haar gewoon allemaal even teveel af en toe.

Hierna werd alles anders, het was uitgesproken en de lucht was geklaard. En kwam ze dan eens binnen in een slechte bui, was er een knipoog of glimlach van verstandhouding. Inmiddels heeft ze een andere baan, maar het afscheid was bijzonder emotioneel kan ik je zeggen.

Kaart het op een goed moment aan, spreek vanuit jezelf en vertel hoe het voor jou voelt. Leidinggevenden zijn ook maar mensen, maar communicatie is voor iedereen en zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden bij mijn laatste werkgever ook zo'n (omhoog gevallen) bedrijfslijder. Dit is een type mens dat worstelt met het imago van het bedrijf. En weet tegen het gros van de buitenstaanders de indruk te wekken dat het bedrijf van hem/haar is...

Probleem is dat als ze dit eenmaal hebben gesuggereerd naar de buitenwereld dat het dan erg moeilijk is om deze/de leugen in stand te houden...

Het feit dat hij de ene keer geïnteresseerd is en de andere keer strikt zakelijk is, is iets dat bij de functie hoort. Daarbij is iemand die boven de leidinggevende staat. En zeer zeker de directeur voortdurend op de hoogte van wat er in/binnen het bedrijf gebeurd. Eén leidinggevende word dan ook pas aangestelt, wanneer het bedrijf te groot wordt. Of wanneer er meerdere filialen zijn. Dit om de directeur te ontlasten van datgene er op de werkvloer gebeurd. En tussen de directeur en jouw leidinggevende kunnen zo maar nog 1, of 2 mensen zitten. En wanneer er sprake is van meerdere filialen dan is er al snel sprake van regio managers. En met die regio managers heb je het type mens die ik in het begin heb omschreven. Een leidinggevende is naar mate er meer mensen boven hem staan steeds meer het slachtoffer voor wat niet goed gaat op de werkvloer. Dit is dan/namelijk niet de meest gemakkelijke functie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien heeft hij wel meer te doen op een dag? het zal heus niet persoonlijk bedoeld zijn aangezien hij ook erg geinteresseerd kan zijn. bedenk ook dat het niet altijd even makkelijk is om leidinggevende te zijn naast zijn eigen werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk ligt dit aan hem, aan zijn humeur, aan de hoeveelheid werk die hij nog moet doen etc. Denk vooral niet dat het aan jou ligt!! Het is wel herkenbaar, iemand bij mij in de straat heeft dat ook. De ene keer komt er nauwelijks hoi uit, en de andere keer praten we een half uur. Ik denk dat het niet aan mij ligt, want ik groet altijd, maar die persoon negeert mij dan soms. Zal aan humeur liggen, en dat kan door allerlei dingen beinvloed worden!