Hoe pak je een carriere verandering aan?

Mijn vrouw wil na 10 jaar uit het onderwijs stappen omdat ze er niets meer aan vindt. Ze heeft een vaag idee van wat ze wil doen (vooral werk 'op MBO niveau' vindt ze leuk, ze heeft VWO-HBO).

Kan ze op MBO niveau aan de slag of zullen werkgevers haar daar niet accepteren omdat ze HBO heeft? Een studie is zeker een optie, maar een jarenlang inkomensverlies niet. We hebben drie kinderen onder de zes jaar.

Welke stappen zou ze moeten zetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zeg altijd alles is mogelijk als je maar wilt en je best doet. Bekijk vacatures op internet of in de krant en kijk niet naar de functie benaming maar naar de werkzaamheden. Maak een lijstje van dingen die je leuk vind om te doen en match deze met de vacacture. Trekt het je aan? Gelijk solliciteren. Wellicht wordt je uitgenodigd en dan kan je kijken of het echt bij je past.

Ze kan een afspraak maken met een personal coach of bedrijf die testen aflegt om te kijken wat het beste bij haar past. Op het internet zijn er vast een aantal te vinden bij jou in de buurt. Zoek op loopbaan begeleider / orrientatie.

Je vrouw kan in haar motivatiebrief aangeven waarom ze met haar achtergrond kiest voor een mbo functie. Probeer dan helder en concreet aan te geven wat je zo aantrekt in de functie. Ik zie niet in waarom een bedrijf haar niet accepteerd omdat ze hbo heeft gedaan. Wellicht zijn ze zo nieuwsgierig naar haar motivatie en nodigen ze haar uit voor een gesprek! Iedere selectieprocedure is weer anders.

Probeer te netwerken denk bijvoorbeeld aan linkedin (www.linkedin.nl). Op linkedin kan je je cv plaatsen en deze linken met collega's, vrienden, kennissen en andere mensen. Je kunt annoniem blijven maar je kan ook alles laten weergeven op die manier kan een p&o er of werving en selectiebureau je vinden en eventueel contact met je opnemen.

Laat je gezicht zien bij ( uitzend / werving en selectie) bureau's. Het helpt als mensen een goed beeld van je hebben dan kunnen zij weer een goed woordje voor je doen bij hun contacten. W&S bureaus kunnen je vaak helpen bij het vinden van een baan die goed bij je past ook qua salaris.

Salaristechnisch is lastig om te zeggen of ze veel moet inleveren. Je zal de vacatures moeten bekijken en dan moeten vragen aan de afdeling p&o wat de schaal is waarin de functie valt. Soms staat het maximum salaris in de vacature op die manier kan je inschaten of je kan leven met het aangeboden salaris.

Heel veel succes in iedere geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een worsttelling die velen hebben. Wat anders willen maar niet weten wat. Dit soort sprongen maak je vrijwel nooit zonder risico maar als je maar genoeg tegenzin hebt is het het risico van de sprong waard. Of je aangenomen wordt op MBO is een kwestie van proberen, nee heb je en ja kan je krijgen. Zal vast wel minder betalen en is dat werk niet bijna hetzelfde? Misschien kan je binnen je huidige beroep wat meer voldoening bereiken door overleg met collega's en verandering van richting? De stap die je zet moet jezelf verzinnen omdat niemand je kan vertellen wat jou voldoening brengt. En risico's kent het hele leven, geld is belangrijk maar niet alles in het leven. Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht dit:
-wat zou ze willen doen dan?
-missschien kan ze supervisie geven in iets in het onderwijs, zo ze dat nog leuk vindt uiteraard, niet voor de klas maar wel voeling ermee.

-mogelijke werkgevers...
kunnen het als een handicap zien, hoeft niet persé, ze is ervaren en zit in 'structuur', ook een pré.

-er bestaan ook veel werk-leertrajecten, misschien is dat een optie. in dat geval zullenjullie zeker financieel inleveren.

-vervolgens kan ze ook bij een uitzendbureau haar licht opsteken.

veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden. In principe is ze overgekwalificeerd voor MBO-werk, ligt aan de functie en de wergever of ze kans maakt.
Er zijn best goed aan onderwijs gerelateerde functies te vinden. Bij een grotere zorginstelling heb je vaak een leercentrum, verder zijn er administratieve functies op scholen of school-gerelateerd werk zoals commissies voor toewijzing van speciaal onderwijs. Misschien vindt ze cursussen geven of leermateriaal ontwikkelen wel leuk...
Eerst oriënteren wat ze leuk vindt, dan kijken wat reeël is, dan solliciteren, dan pas huidige baan opzeggen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg je hart en doe wat je denkt dat goed is. Blijven werken met tegen zin maakt je kapot en dan ben je veel verder van huis. Jij je man en je kinderen zijn dan allemaal ongelukkig. Als je die prijs wil betalen moet je blijven doen wat je nu doet. Ik heb (als kostwinner) ook deze move gemaakt en ben al weer 5 jaar met heel veel plezier aan het werk. Er is natuurlijk wel een risico maar overstappen moet je doen als je er achterstaat. succes