Hoe komt het dat iemand die zeg één dag per week werkt en bijlange na niet aan het minimumloon komt, toch pensioenpremie moet betalen

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb altijd als vuistregel gehoord dat je AOW het pensioen is van het minimumloon. Dus iemand met het minimumloon zou nauwelijks aanvullend pensioen hoeven te betalen. Als dat minimumloon verdiend wordt in zeg 36 uur, dan klopt dat ook wel. Maar stel iemand verdient 2 x het minimumuurloon, maar werkt maar één dag per week. Dan moet die persoon WEL aanvullend pensioen betalen, maar zal volgens mij hiervan nauwelijks profiteren als hij 65 is.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zal mijn vraag nogmaals proberen te verduidelijken. Stel iemand werkt gewoon 36 uur per week en verdient evenveel als de franchise voor het aanvullend pensioen. Hij betaalt dus 0 euro's. Hij zal later ook geen aanvullend pensioen krijgen. Nu werkt deze persoon maar 20 uur per week met hetzelfde salaris (per week). (dus per uur veeel meer) Nu weet ik dat er in dat soort gevallen soms wel premie wordt ingehouden, maar hoe zit dat dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Om dat je straks toch pensioen gaat krijgen. Ook zal dat ook niet al teveel zijn als je maar 1 dag per week werkt en dus ook niet veel premie betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pensioen opbouw gaat per gewerkt uur en op basis van het uurloon (minus de franchise /AOW correctie).

Oftewel , de persoon verdient meer dan het minimum uurloon.

Berekening van pensioenpremie gaat over het fulltime salaris waarna de parttime factor (20% als je 1 dag werkt) genomen wordt over de te betalen premie.
Bij uitbetaling wordt ook weer uitgegaan van het fulltime salaris, maar wordt het aantal dienstjaren (opbouw jaren) aangepast met die parttime factor.
40 jaar lang 1 dag per week werken levert dan dus 8 volledige jaren opbouw op en 20% pensioen uitbetaling tov iemand die 40 jaar fulltime heeft gewerkt (tegen hetzelfde uurloon al die tijd)

Toegevoegd na 4 uur:
Op je aanvulling:
De AOW wordt sowieso uitbetaald. Deze staat los van je werkelijke inkomen en hangt af van het aantal jaar dat je in Nederland gewoond hebt tussen je 15 e en je 65 e jaar.
De hoogte is inderdaad aan het minimum loon gekoppeld.
De premie en pensioen waar je in eerste instantie naar gevraagd heb komt als extra bovenop de aow.

Toegevoegd na 4 uur:
Uiteraard wordt dat extra pensioen gewoon uitbetaald ongeacht je werkelijk verdiende inkomen.

Toegevoegd na 10 uur:
Degeen die 36 uur werkt krijgt geen aanvullend pensioen want de AOW is 70% van zijn laatstverdiende (fulltime) loon.
Als je hetzelfde met 20 uur per week verdiend verdien je bijna het dubbele (per uur) en krijg je dus WEL aanvullend pensioen naast de AOW...en daar betaal je die premie voor.
Anders gezegd, je krijgt dus meer geld na je 65 (67?) ste als je in die 20 uur net zoveel verdiend hebt als de ander in 36 uur.
Natuurlijk kan degeen die 36 uur werkt wel zelf sparen voor extra pensioen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AOW is een opgebouwd recht voor iedere Nederlander en wordt opgebracht door de werkende Nederlanders. Iedereen die 65 wordt krijgt AOW ongeacht wat je verdient hebt en over hoeveel dagen. Pensioen is een door de medewerker en de werkgever gekocht recht op een uitkering pensioen genaamd die vanaf je 65 aan je wordt betaald afhankelijk van het opgebouwde recht.

Toegevoegd na 1 dag:
Als in je cao staat dat er een pensioen wordt opgebouwd. Dat wordt er ook pensioen premie ingehouden. Dit hangt af van de in de cao afgesproken voorwaarden. De AOW heeft dus niets te maken met het minimum loon
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet denk ik iedere Nederlander, maar geeft geen antwoord op mijn vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een correctie van de verkeerde veronderstellingen in je vraag...