Kan een verleden in de psychiatrie nadelige effecten hebben op je carrièremogelijkheden?

En dan bedoel ik niet of dat ik het werk mentaal gezien aan kan? Want ik ben er van overtuigd dat ik er gedeeltelijk bovenop kan en de baan die ik wil krijgen/de onderneming die ik wil gaan starten in de toekomst aan zal kunnen!

Puntsgewijs:
1: Ik heb de volgende diagnoses gekregen:
- Borderline persoonlijkheidsstoornis (wat mijn laatste psycholoog overigens de grootste onzin vind en ik zelf ook. Deze diagnose heb ik een paar keer gekregen, maar ik vind dat ze deze diagnose zo snel geven en sta er dan ook niet achter).
- Dysthyme stoornis (een lichtere variant van depressie die al langer aanwezig is dan 2 jaar)
- Depressie (samen met de dysthyme stoornis wordt dit ook wel 'dubbele depressie' genoemd)
- Anorexia nervosa
- Boulimia nervosa

Ook ben ik in 2003 een iq-test gedaan en als een of andere imbeciel uit de test gekomen en was ik later juist weer begaafd of zo (ik verdiep me daar niet in).

2: Sinds 2002 t/m twee maanden geleden (het kwartje viel: het helpt geen donder) ben ik uit de psychiatrie. Ik heb te maken gehad met sova-trainers, maatschappelijk werkers, sociaal psychiatrisch verpleegkundigen (of zo) en natuurlijk psychologen. Ik heb zowel individuele sessies gehad, als tijdelijk dagklinisch gezeten en ik ben -helaas- (op mijn 15e en 20e) 'bijna' verplicht opgenomen bij de crisisdienst.

Mijn dossier heb ik opgevraagd, maar ik wil dat het volledig verwijderd wordt, door alle instanties en het mij niet blijft achtervolgen!
Toelichting in afbeelding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent aandachtstekortstoornis vergeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die diagnose is nooit gesteld.
Ik zal je iets grappigs vertellen; ik krijg júist veel aandacht en ben ontzettend blij als ik even mijn rust heb.
Ik heb genoeg goede en lieve vrienden, die mij genoeg aandacht geven en voor de rest zijn er nog meer dierbare in mijn omgeving die mij alle tijd geven. Nee, ik heb niet het idee dat ik het aandacht-tekort heb, integendeel. Of bedoel je een concentratiestoornis. Nee, dat is overdreven. Soms heb ik wel moeite met me te concentreren, maar .... als ik een rustige omgeving creeer gaat dit redelijk tot super. Stom he, dat ik er op in ga. En ergens vat ik dit aanvallend op, maar geen idee of dit ook als aanval is bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet het idee dat je liever zonder aandacht zit.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijna elke vraag die jij stelt komt naar voren hoe zwaar je het heb met je geestelijke gesteldheid, of met je verknipte relatie.(Zo niet in de vraag, dan wel in de reacties die je geeft.) Je vind het schijnbaar leuk om je verhaal te doen en medelijden van andere op te wekken, en als iemand een negatieve reactie op je geeft kom je altijd terug op: "Ik vind het naar dat je een oordeel over me heb terwijl je met niet eens kent." Het feit dat je aanvallend ingaat op me eerdere reactie laat alleen maar zien hoe belangrijk je het vind dat je je masker op kan houden, en lekker door kan gaan met aandacht vangen. Het is zo duidelijk, hou jezelf niet langer voor de gek...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met jullie oneens. Ik ken mezelf het beste en heb veel zelfinzicht. Voor de rest wil ik over veel dingen advies en gaat het juist naar omstandigheden GOED met mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed met jou gaat waarom blijf je dan in je psychiatische verleden hangen en het er steeds over hebben? Als het werkelijk goed zou gaan en je genezen was zou je niet nog steeds zo onzeker zijn en het er steeds over hebben....dan was je ermee klaar zogezegd en die indruk krijg ik niet bij jou eerlijk gezegd.....geen aanval trouwens maar denk dat jij jezelf behoorlijk onderschat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk ben ik onzeker. En ja (dat zal aandachttrekkerig overkomen wellicht), maar dat heeft zeker zo zijn redenen (iets met gekleineerd worden + pestverleden), maar het wordt wel steeds minder en ik merk dat ik wel in de goede richting ben! En ik voel me overigens (nu) niet aangevallen door jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mooij: Ik denk als je iets meer af zou weten van de psyche van een vrouw met name eetstoornissen en borderline welke hier worden benoemd dat je eigenlijk je ogen uit je kop zou moeten schamen met zulke onvolwassen reacties.

Het beste antwoord

Een werkgever kan niet je dossier opvragen, dat ten eerste.
En na 15 jaar wordt het sowieso vernietigd.
Als jij ergens solliciteert, hoef je dit allemaal niet te melden, je kunt ervoor kiezen het wel te doen en het dan juist in een sterk punt veranderen, bijvoorbeeld (afhankelijk van de functie natuurlijk) dat je door deze ervaring je goed kunt inleven in anderen, veel zelfkennis hebt verworven, noem maar op. Wees er wel op voorbereid dat niet in alle kringen evenveel begrip is voor mensen die het een tijdje niet zelfstandig gered hebben - iemand die nooit zulke problemen heeft meegemaakt (zelf of in de omgeving) snapt dat soms niet. Zo kun je ook vragen krijgen over 'gaten' in je CV bijvoorbeeld.

Ik denk dat het belangrijker is vast te stellen wat je wel en niet kunt, waarom je geschikt bent voor een functie die je wilt, en niet te kijken naar je verleden om van daaruit te kijken of je beperkingen hebt. Ga uit van je kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwacht dat gaten in mijn cv geen obstakel hoeven te zijn als ik vraagouders als opdrachtgever heb, of denk jij van wel? Ik kan zeker ook een aantal punten uit mijn verleden als iets positiefs gebruiken!! Waardevol antwoord, dus plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee of je in zo'n geval een CV moet laten zien of alleen dingen die aantonen dat je een goede gastouder kunt zijn. Ik heb geen kinderen, maar ik zou een kind liever bij een warme gastouder met oog voor het kind zien ook al heeft diegene misschien geen 'hoog' diploma, dan bij iemand die alle diploma's heeft, bergen ervaring, maar die bijvoorbeeld niet snapt wat ik wil horen over de dag van m'n kind bij diegene.
Dus ik denk dat - afgezien van wettelijke bepalingen - je persoonlijkheid erg belangrijk is hierbij. Er moet een klik zijn tussen jou, het kind, de ouder(s).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Ik zelf heb sinds mijn 12e met kinderen gewerkt en alle kinderen én ouders waren tot nu toe blij met mij (behalve één gezin die het niet waardeerde dat ik een kind geen tik wilde verkopen, maar dat terzijde).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk of je referenties en dergelijke kunt krijgen. Die wegen zwaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die kan ik 100 % zeker krijgen.
Ik heb veel 'zwart' gewerkt, maar ook gewoon officieel als gastouder en een jaar lang stage gelopen bij een gastouder zelf. Ik weet zeker dat ik superveel ouders kan krijgen die een goed woordje voor me willen doen <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het beste antwoord!!!! Veel aan gehad en mij hoop gegeven.

Andere antwoorden (8)

Je bent niet verplicht het te vertellen in een sollicitatie en ze mogen je er niet op afwijzen (dus dan verzinnen ze een smoesje). Gewoon niet vertellen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan en dat ligt puur aan jezelf. Jammer dat je niet verteld hoe het op dit moment met je is. Een werkgever merkt namelijk toch wel hoe jij in je vel zit, is dat niet tijdens de gesprekken dan wel als je eenmaal de baan hebt.

Zet voor jezelf op een rij of je het belangrijk vind dat je werkgever bepaalde dingen weet, en praat daar zeer zeker ook met je hulpverlening over. Ik weet niet waar je woont, maar een Participatie Coach is daar een goede opstap voor.

Over je medisch dossier hier een link : http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-lang-wordt-mijn-medisch-dossier-bewaard.html

Toegevoegd na 53 seconden:
Ow en je moet het zelf weten, maar als je zo bang bent voor je discretie snap ik niet goed waarom je wel je foto in je profiel hebt staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb wel degelijk verteld hoe het met me gaat (maar dan moet je even op de afbeelding klikken). Ik heb nog wel last van (ernstige) somberheid en die eetstoornis is er ook nog niet helemaal uit, maar ik weet me goed staande te houden, al zeg ik het zelf. Mijn oom gaat mij coachen om het vol te houden. Overigens wil ik graag kinderen aan huis ontvangen (als gastouder) en als ik uiteindelijk een groter huis kan kopen (ik doe dit samen met mijn vriendin) wil ik dit als zelfstandig ondernemer doen. Ik zal je link checken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede link, maar WIE heeft het recht om mijn dossier te zien en vragen werkgevers daar in de praktijk vaak naar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even over die foto, ik vind hem redelijk onduidelijk. Maar misschien heb je inderdaad wel een heel goed punt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij aan de eisen voldoet en stevig overkomt,
dan zul je wel werk krijgen. Als je gastouder wilt worden, gelden er een aantal eisen. Je moet in het bezit zijn van een MBO-diploma Helpende Zorg en Welzijn of Helpende Welzijn op niveau 2, of van een MBO- of HBO-diploma dat geldt voor pedagogisch medewerker in de kinderopvang (met uitzondering van de brancheopleiding Ervaren Peuterspeelzaalleidster). Heb je niet het juiste diploma maar wel ervaring dan kun je een ervaringscertificaat voor gastouders behalen. Met dit certificaat kun je aantonen welke kennis en ervaring je al in huis hebt. Ook moeten alle gastouders een EHBO-diploma gericht op kinderen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Imaginarygirl, Vergeet ook niet dat je (als je in je werk met kinderen of ouderen of zieken in aanraking komt) je een verklaring omtrent goed gedrag moet tekenen wat ook weer inhoudt dat je dus in feite tekent voor het feit dat je geestelijk gezond bent en dat je psychiatrische verleden geen aanleiding is om een gevaar te zijn voor kinderen. Jijzelf kan je wel genezen voelen of kent het onzin vinden maar jij bent geen psycholoog of psychiater.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo? Ik had allaaaang mijn diagnoses gekregen en toch mijn verklaring omtrent goed gedrag gekregen. Zijn de regels veranderd dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik dat niet erg want in je vraag van vorige week http://www.goeievraag.nl/vraag/rechten.191556 over je rechten vertelde je duidelijk dat je zelf nogal domme dingen doet waar anderen zich terecht zorgen over maken en waar instanties als politie en ziekenhuizen aan te pas moeten komen. Als jij al moeilijk voor je eigen kan zorgen hoe moeten ouders dan vertrouwen dat jij goed voor hun kind kan zorgen? Ik begrijp dus niet als dit bovenstaande recent is gebeurd jij nog een verklaring kan krijgen voor goed gedrag eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik je uitleggen, maar dan wel in een prive-bericht.
Btw: Was dit een domme actie en recreatief gebruik en de keren dat ik dit soort dingen (maar dan veeeel minder ernstig heb gedaan) is op een hand te tellen.
Zo lang je je werk goed zal het geen problemen opleveren. Echter, als je werk er onder te lijden van heeft zal dit een probleem kunnen zijn voor je toekomstige carriere. Ik weet alleen niet of je je dossier verwijderd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,..

Een dossier blijft iets van 10 jaar hangen in het archief tenzei je het gaat kopiëren dan blijft je dossier je leven lang bestaan omdat wanneer jij een rechtzaak begint hun het dossier ook moeten kunnen raadplegen.

Het dossier kan wel vervroegt vernietigt worden, dit moet je schriftelijk aanvragen.

wanneer je voor justitie wilt werken dan zal er een antecedentenonderzoek plaats vinden het dossier raadplegen kan daar onderdeel van zijn. Maar je zult eerst altijd geinformeerd worden dat er iemand inzage in je dossier wilt hebben dan kun je toestemmen en weigeren.

Ik denk dat het in de praktijk erg meevalt en dat het sporadisch gebeurt dat een derde partij inzage in het dossier wil hebben, dit gebeurt alleen wanneer je in aanmerking wilt komen voor functies waarbij je zeer veel verantwoording hebt.

Wanneer je solliciteert op een functie zul je zelf eerst moeten vermelden bij welke instanties jij in behandeling bent geweest want ze gaan niet alles afbellen om te vragen of jij er ergens een dossier hebt hangen, voor informatie omtrent jouw geestelijke gesteldheid zijn ze afhankelijk van jou en hierop is het aan hun om te besluiten of ze een dossieraanvraag willen doen en vervolgens ligt bij jou dan weer de beslissing of je hiervoor toestemming geeft.

In jouw geval zou ik dus alleen inzage in het dossier vragen en geen kopie, want als je een kopie hebt meegekregen wordt het dus nooit meer vernietigt.

Ook wanneer je solicitatiehulp hebt van een uitkerende instantie zal deze je adviseren om dit niet ter sprake te brengen, ze zullen wel altijd erbij zeggen dat je niet moet liegen maar dat je alleen info moet geven wanneer hier jou om gevraagd wordt. In sommige gevallen vinden ze het dusdanig belangrijk dat je aan het werk gaat dat ze je het advies geven om dit te verzwijgen zelfs wanneer hier om gevraagd wordt. in dit laatste geval kun je de instantie aanwijzen als verantwoordelijk waarom je geen info hebt gegeven over je psychiatrisch verleden.

Toch zal ik dat dossier niet als een zwaard van damocles boven je hoofd laten hangen en het met een korreltje zout allemaal nemen. Psychologie is in veel opzichten geen wetenschap en jij bent zeker niet vleugellam een mens kan zich krachtig en positief ontwikkelen laat je door zo'n droog dossier met veel subjectieve aantekeningen niet weerhouden om gezond vitaal en krachtig in het leven te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toekomstige werkgevers jou googelen en deze info hier of elders lezen, dan zullen ze zich wel achter de oren krabben. Er is immers volop keuze uit werknemers...
Een psychiatrisch verleden achtervolgt je. Je moet ook regelmatig van die gezondheidspapieren invullen. Als je het zelf vertelt en meldt dat het achter je ligt, dan is dat beter dan dat je het verzwijgt en men het via via hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zoveel mogelijk informatie op het internet vernietigd (ik was eerst iets te open en bloot over mijn privé-leven). Het gaat in mijn geval om vraagouders die hun kinderen bij mij achter gaan laten (eventueel dan he), dat zijn mijn opdrachtgevers. Ik heb wel heel veel werkervaring met kinderen (zwart als au-pair en oppas, maar ook officieel als gastouder en daarnaast een jaar als stagaire bij iemand die kinderen opving). Zij waren allemaal erg positief over mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, maar dan ben je eigen baas. Dat ligt toch anders. Het kan wel dat ouders een verklaring omtrent gedrag van je vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ik ben altijd heel braaf geweest en heb (ook toen ik al in de psychiatrie zat) altijd die verklaring ontvangen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dan toch prima!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geruststelling. Jottum :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bijna alles van mezelf van het internet weten te wissen (thank god) ... Behalve dat ik hier nu anoniem zit :')
Je wilt gastouder worden. En je hebt een psychiatrisch verleden. De combinatie zal voor veel ouders niet zo prettig overkomen als jij zo te koop loopt met dat verleden. Ik persoonlijk zou er mijn mond over houden als ik zulk werk zou willen gaan doen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gestelde diagnose borderline klopt 100 % zeker niet, maar had gewoon met mijn puberteit en depressie te maken. Daar loop ik ook zeker niet mee te koop. Echter vind ik dat mijn eetprobleem (die ik ruimvoldoende onder controle heb) geen reden is, om niet met kinderen om te gaan. Overigens geven kinderen mij enorm veel energie en dit werk heeft altijd heel veel invloed gehad op mijn gemoedstoestand (helaas kon ik het werk een tijd niet doen, omdat ik te verzwakt was vanwege de eetstoornis). Ik geef je een plus, want vind je antwoord waardevol.
zondag
12 jaar geleden
Jouw eetprobleem lijkt mij ook geen reden om niet met kinderen om te kunnen of mogen gaan. Maar je weet hoe mensen zijn: zodra ze er de lucht van krijgen dat jij een psychiatrische achtergrond hebt zien ze jou als (een beetje) gevaarlijk of gek en zullen dan minder snel besluiten hun kinderen aan jou toe te vertrouwen. Als ik jou was zou ik dus ophouden hier en elders zoveel over mijn psychische problemen te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, ik zou ook een beetje de kriebels krijgen van iemand met een psychiatrisch verleden. Aan de andere kant; ik was wel erg jong en gewoon een heel moeilijke puber met een aantal (nogal) vervelende situaties. Daarnaast; vind je (u) niet dat ik dit niet anoniem genoeg doe. Ik vind mezelf nou niet bepaald herkenbaar. Ik vraag me af of je er achter zou komen wat mijn echte naam is, als je (u) zoekt op mijn nickname (het hoeft niet hoor). En als je die hebt gevonden, hem persoonlijk kunt mailen, want dan heb je helemaal gelijk!
Ja, dat kan inderdaad nadelige effecten hebben op je carrièremogelijkheden. En als ik eerlijk ben (en dat kan ik van mezelf zeggen) vind ik dat het terecht is dat je levenspad tot op dit moment gedocumenteerd word bijgehouden. Een aantal van je problemen zijn nog geen "verleden" en ook al ben je het met de geplakte etiketjes niet eens; probeer de door jouw gestelde vragen van de afgelopen week eens (ook de verwijderde) door de ogen van een buitenstaander te lezen.
Wat voor indruk krijg je dan?
Vind je echt dat je nú op dit moment je aandacht moet richten op je carrière in plaats van je studie? Eerst thuis bij jezelf, rust in je relatie want pas als jezelf in evenwicht ben kan je kinderen de vertrouwde vervangende thuisbasis geven die ze verdienen.
Misschien niet wat je wilde horen maar zet het niet simpel weg als door jou ongewenst "waardeoordeel" mijn antwoord is oprecht.
Veel positieve levenskracht gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie jouw antwoord júist als waardevol en waardeer je oprechtheid. Ik maak ook zeker eerst een begin met mijn studie en als ik merk dat ik dat aankan, kan ik langzaamaan samen met mijn vriendin gaan starten. Wat ik wel zeker weet is dat ik kinderen een gezonde thuisbasis kan geven. Zonder twijfel. Maar inderdaad, eerst op mijn studie focussen. Thanks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een kleine toevoeging.
Met bepaalde etiketjes ben ik het wel eens hoor, alleen dat borderline vind ik echt de grootste waanzin (en de psycholoog die mij het beste kende -en de enige die ik waardeerde - vond dat ook). Hij zei juist dat het te maken had met de fase van mijn leven & de moeilijkheden waarin ik me bevond. Hij heeft juist veel vertrouwen in mij en mijn capaciteiten geuit.
Tip nummer 1:

Vergeet die dossiers bij die psychologen en artsen en werk gewoon aan je carriere. Vergeet al die ziekteverschijnselen die jou volgens jou aangepraat zijn en er werkelijk niet zijn.
Als er toch niets mis is met je zoek ze dan ook niet meer op en gebruik die energie voor het starten van je eigen bedrijfje.

Tip nummer 2:

Geen ene ondernemer is zover gekomen door adviezen van anderen in de wind te slaan...elk advies kan goed voor je zijn en is geen schande hier gebruik van te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het waardevolle antwoord.
Hoewel sommige best 'hard' zijn, heb ik hier zeker veel aan!