kan een werkegever zomaar een werknemer met een vaste contract ontslaan?

mijn beste vriendin werd op vakantie in haar eigen land door haar oom 3 maanden lang vastgehouden. Na een juridisch gevecht is zij weer terug. Haar werkgever in Nederland heeft haar contract beëindigd. Er zijn alle bewijzen dat ze daar vast zat. Wat moet ze nu doen om haar werk terug te krijgen? Tevens de wijze waarop werkgever heeft gehandeld is terecht of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan niet 'zomaar'.

Het beste antwoord

Ze heeft contractbreuk met hem gepleegd, dus het was terecht. Waarom zoekt ze niet een andere baan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas wel,
Hij moet wel alle 'regels' volgen ten aanzien van het contract.
Helaas is een 'reden' soms vlug gevonden en nauwelijks verifieerbaar : zoals - re-organisatie van het bedrijf
-economische toestand
-dwingende redenen
Er kan controle komen van de overheid . Procedures via het syndicaat
Maar uiteindelijk trekt de werknemer , mits kleine toegevingen , bijna altijd aan het kortste eind (eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zo'n situatie lijkt het mij zinvol als je vriendin hulp zoekt bij een rechtswinkel / advocaat. Je weet maar nooit of er nog iets te halen is.
Heeft de werkgever bijvoorbeeld de afwezigheid gebruikt als reden van ontslag, of gaf hij een andere reden? Misschien is "overmacht" wel een argument om het ontslag aan te vechten.
Daarnaast zijn er misschien nog wel mogelijkheden om in redelijkheid met de werkgever te spreken. Als zij altijd goed heeft gefunctioneerd wil hij haar misschien wel weer terug in dienst nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als zij zonder haar werkgever te informeren weg blijft is dat een reden om haar te ontslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas voor je vriendin mag de werkgever dat. Immers hebben ze een overeenkomst. Zij levert arbeid, hij betaald salaris.
Hoe naar het ook is: zij is de overeenkomst niet nagekomen.
Inmiddels heeft hij waarschijnlijk al een andere werknemer en kan haar dus niet meer plaatsen.

Wat ook heel naar is, is dat ze geen recht op een uitkering heeft. Ze heeft immers het ontslag zelf veroorzaakt.
Ik zou een advocaat/rechtshulp inschakelen, en sowieso aangifte tegen deze oom doen, en hem aansprakelijk stellen voor de verloren inkomsten.
En natuurlijk snel een andere baan zoeken, of toch proberen een gesprek aan te gaan met haar oude werkgever om te kijken of er nog mogelijkheden voor haar zijn binnen het bedrijf.