Ontslag met horeca CAO? (Mc Donald's bijbaan)

Ik ben bijna 16 en werk nu bij de Mc Donald's.
Ik wil graag ontslag nemen omdat ik verschrikkelijk smerig werk doe, en ik naar mijn idee veel te weinig betaald krijg. Mijn opzegtermijn (de periode waarbij ik het baantje elk moment had op kunnen zeggen) is verlopen op 17 april. Ik heb aangegeven dat ik wil stoppen, alleen schijn ik iets getekend te hebben waardoor ik nog tot 17 augustus verplicht ben in dienst te blijven. Mij interesseerde dit eigenlijk niet, en ben ook van plan om weg te gaan zodra ik me loon van deze maand ontvangen heb. Natuurlijk weet ik dat het niet netjes is om het zo af te handelen, maar ik heb morgen al een sollicitatiegesprek ergens anders. Ik vind niet dat ze van een 15-jarige met een bijbaantje met weinig uren per week kunnen verwachten dat hij de hele tijd beschikbaar is. Ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen. Mijn moeder zegt dat als ik weg ga, ze geld bij ons kunnen claimen omdat ze iemand anders moeten hebben gedurende die tijd? Er staan mensen in de rij om daar te werken, dus ik denk niet dat dat het geval zal zijn. Maar als ik toch de benen neem en we krijgen een (schade)claim dan is dat toch zuur.

Mijn vraag is dus: kunnen ze überhaupt wel geld eisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je nu 15 of 16? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu 15, 29 juni word ik 16.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oow ja sorry, mijn fout. Las over "bijna" heen, zag alleen 16. :P

Antwoorden (4)

Ja helaas dat kan inderdaad.
Want jij onttrek je aan je verplichtingen welke je bent aangegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan je contract, heb je een 0 Uren contract (zoals bij de meeste Horeca baantjes op jou leeftijd) dan heb je verplicht 0 uur per week te komen dus kan je in principe nooit meer komen.

Geeft je contract 4, 8 of een ander aantal uren per week aan dan moet je ook daadwerkelijk deze uren maken.

Contract = Contract :)

Hoe het zit met deze schadeclaim weet ik niet, maar dat lijkt me sterk voor een 15 jarige die bijna 16 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als voormalig McMedewerker weet ik dat je salaris bij alle Mc Vestigingen hetzelfde zal zijn.

Wat betreft het smerige werk: officieel mag je als 15 jarige eigenlijk maar heel weinig doen, je mag de frituur niet bedienen, de grill niet, de hete toasters niet.
Eigenlijk zou je alleen in de lobby mogen werken met het schoonmaken van tafels en wc's en misschien de broodjes dressen.

Het verhaal van tot 17 augustus verplicht blijven werken klinkt mij raar in de oren. Je hebt een contract en daar staat volgens mij gewoon in dat de opzegtermijn één maand is.

Wat betreft de beschikbaarheid van 15 jarigen:
"Werktijden:

* Maximaal 12 uur per week.
* Per schooldag niet meer dan 2 uur.
* Op zaterdag niet meer dan 8 uur.
* Niet na 19.00 uur ‘s avonds en niet voor 07.00 uur ’s morgens.

Tijdens vakantie:

* Maximaal 40 uur per week.
* Niet meer dan 8 uur per dag.
* Maximaal 6 weken, waarvan maximaal 4 weken achter elkaar.
* Niet na 19.00 uur ‘s avonds en niet voor 07.00 uur 's morgens (Bij het bezorgen van een ochtendkrant mag om 06.00 uur worden begonnen)."

http://www.bijbanen.nl/werktijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om eerst met je werkgever te bespreken of je eerder weg mag. Vaak is een werkgever namelijk best bereid om je te laten gaan als je ergens anders een baan kunt krijgen, als u maar niet van de ene op de andere dag opstapt.
Als wel in je contract staat dat je eerder op mag zeggen, dan kan je werkgever geen schadevergoeding vragen. Is de afspraak die op papier staat onduidelijk, vraag dan advies aan uw vakbond of een rechtshulpverlener.