mag een bedrijf je dit aandoen?

ik werk sinds een maand bij een bedrijf en ik heb geen contract ondertekend, heb jaren ervaring in het werk ondanks dat heb een hulp truitje aan en wordt er gezegt dat ik geen ervaring heb! Ze zetten me alleen op koopavonden in. Heb deze week en vorige week 3 koopavonden gehad volgende week heb ik er 4 en het salaris voor deze maand is 164 euro en ik ben een meid van 21 dus dat zal betekenen dat ik €1,65 per uur verdien terwijl ik deze maand alleen al meer als 99 uur heb gewerkt, mag dit zo maar? En wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zonder een contract heb je niks om op terug te vallen... denk wel dat er plekker zijn om dit te melden...

Misschien toch maar eens met je baas gaan praten omdat je vind dat er iets niet klopt.. ik bedoel, voor het geld hoef je het niet te laten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht via Arbo? http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving

Andere antwoorden (10)

Het eerste wat ik zou doen als er iets zou gebeuren waar ik niet tevreden bij zou zijn is weg gaan of een contract tekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 21 jaar zou je mogen verwachten dat je weet dat je altijd een contract moet tekenen als je ergens gaat werken! Natuurlijk mag een bedrijf dit niet en betalen ze te weinig, maar je hebt geen contract waar je ze mee om de oren kan slaan.
Kortom, opstappen of een contract eisen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag absoluut niet! Weet je zeker dat was je netto over hebt gehouden niet onderhevig is geweest aan rare belastingaftrek? In Nederland is er een minimumloon vastgesteld, dit is het salaris voor jou leeftijd(groep) wat je minimaal per uur moet verdienen. Dit is bij wet vastgesteld, voldoet een organisatie daar niet aan dan overtreden ze zeker één wet en ik gok dat het er nog wel meer zijn.

Zoals je zelf zegt, je hebt geen arbeidscontract ondertekend en bent dus vrij om te gaan wanneer je dit wilt.

Mijn advies: zorg dat je je geld krijgt en zoek snel een andere baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het maar een vaag bedrijf als ze zo doen.. ze hebben ook plichten naar jou toe, waaronder minumum loon... en, volgens mij beur je na een bepaalde tijd in de avond daar ook nog eens een toeslag over.. Zoals ik al eerder melde, denk dat een belletje naar Arbo meer licht kan laten schijnen op deze zaak... http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving
hebben jullie een mondelinge overeenkomst met mss enkele getuigen?
want dat is evenwaardig als een contract
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt recht op minimumjeugdloon tot je 23ste. Zoek uit hoeveel dat is en confronteer je baas ermee als je te weinig krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op de volgende site http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-minimumjeugdloon-januari-2011-uurloon.html
Hier kun je zien wat je minimaal zou moeten verdienen.
Wat jij per uur krijgt is minder dan voor een 15-jarige.
Als het een stage betreft is het wat anders, want vaak is het zo, dat stagiaires helemaal niets krijgen betaald.
Als het echter een gewone baan is of een bijbaantje naast een studie dan gelden de normale minimumlonen. In het laatste geval krijg jij veel te weinig betaald.
Als ik jou was zou ik dan zo snel mogelijk contact opnemen met UWV/CWI of bellen naar de Jurofoon om te kijken wat er aan te doen is (tel. 0900-1411). Wil de baas niet meewerken zoek dan als de sodemieter ander werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder contract heb je ook geen verplichtingen dus je kan nu besluiten om niet meer te gaan. Je hoeft niet eens af te bellen, je hebt namelijk echt geen enkele verplichting naar het bedrijf toe. Het leven is niet iets wat je overkomt, je bent er zelf bij dus denk logisch na en weet dat je niet moet gaan werken voor minder dan het minimumloon voor 21jarigen. Google desnoods ook even wat het minimumloon is voor jouw leeftijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij kunt aantonen dat je daar hebt gewerkt, heb je een contact. Het is alleen beter om dat ALTIJD schriftelijk vast te leggen. Daarin worden namelijk al je rechten opgenomen zoals: uurloon, betaling overuren en avonden/weekenden, vakantiedagen, vakantiegeld etc. Het lijk er op dat dit bedrijf een loopje met je neemt en ik zou daar geen genoegen mee nemen!
Hoe heb jij betaald gekregen? Indien per bank, dan heb je al een bewijs dat je er werkt. neem contact op met de manager, eigenaar en ga praten. Eis met terugwerkende kracht minimaal het minimumloon.
Gaan ze daar niet op in schakel dan de bond in en maak er werk van. Daarna zo snel mogelijk weg bij die tent want dit is een werkgever die jou niet waarde is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga vandaag nog op zoek naar een andere baan. Struin even het internet af naar een passende vacature of loop even binnen bij een paar uitzendbureaus.
Wat er bij dat bedrijf gebeurd is illegaal, ze maken zich schuldig aan illegale tewerkstelling. Je zou hier zelfs een klacht over kunnen indienen bij de arbeidsinspectie.
Zo'n werkgever kun je missen als kiespijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor mondelinge afspraken heb je gemaakt?
Zonder afspraken mag jij ook weg gaan op het moment dat jij dat zou willen.

Waarschijnlijk heeft je baas een 0 uren contract in zn hooft en heeft hij dus verder geen verplichtingen.
Ga je bv een 20uren contract aan dan wordt he anders.

Oplossing: Praat met je baas en zoek wat anders als je het er niet mee eens bent.