Hoe wordt het salaris berekend als je niet de hele maand in dienst bent?

Ik ben deze maand op 9 mei in dienst getreden met een bepaald maandsalaris. Aangezien ik in mei dus niet de hele maand in dienst ben, is er een korting op het salaris ten opzichte van een heel maandsalaris. Weet iemand hoe dit berekend wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.3K

Het beste antwoord

Er zijn voor zover bekend twee systemen o.b.v. werkdagen. 1. Per jaar: 2011 heeft 52 volle weken van 5 werkdagen is 260 dagen.
D.i. gemiddeld 21,67 dagen per maand.
9/5-31/5 is 17 werkdagen.
Bruto-salaris is 17/21,67 x maandsalaris.
2. Per maand. Mei heeft 22 werkdagen.
9/5-31/5 is 17 werkdagen.
Bruto-salaris is 17/22 x maandsalaris.

Toegevoegd na 1 dag:
Dus onder de streep of het gemiddelde aantal werkdagen per maand o.b.v. het juiste aantal werkdagen per jaar (kan per jaar enigszins verschillen: 210,261,262 werkdagen) of het juiste aantal werkdagen per maand.
Nadeel van het laatste systeem is onder meer dat premieinhoudingen , dus ook netto salaris, per maand een beetje verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het salaris wordt berekend over de te werken dagen in een jaar of over de te werken dagen in een maand. Meestal is het dus het gemiddelde genomen over een jaar.
Op die manier wordt ook berekend waar jij recht op hebt.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Een gemiddelde over een jaar? Snap er niks van en geloof het ook niet.
ronron1212
12 jaar geleden
Geloof kan ik je niet geven maar je krijgt elke maand het zelfde brutoloon. of je nu 22 dagen of 20 dagen werkt. Dus het is het een gemiddelde van het aantal werkbare dagen per jaar. werkbare dagen gedeeld door 12 maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor ronron1212
ronron1212
12 jaar geleden
zie hem niet
paulus811
12 jaar geleden
Je krijgt inderdaad iedere maand hetzelfde bruto loon MITS je halverwege de maand in dienst komt. En dat is nu net de vraag. Het salaris voor mei zal wel degelijk lager zijn dan de maanden juni-december. Normaal gesproken zal mei naar rato van het aantal gewerkte dagen worden uitbetaald.
ronron1212
12 jaar geleden
paulus811 Ja logisch he maar hoe ze het bereken is de vraag. Gaat dat over het gemiddeld aantal werkbare dagen of over de werkelijk dat weg ik uit
ronron1212
12 jaar geleden
Weg = leg
Ja, er wordt bepaald hoeveel dagen je zou moeten werken als je de hele maand gewerkt had (dat zijn er 17 als je hele dagen doordeweeks werkt) gedeeld door het aantal dagen dat je gewerkt zou hebben als je de hele maand in dienst zou zijn geweest (voor mei 22).

Je salaris voor mei is dus 17/22 van een normaal maandsalaris.

Het kan zijn dat je werkgever van deze berekening afwijkt, maar dit is wat gangbaar is in een 'gebroken' maand.
paulus811