Hoe geeft een sollicitant op een nette manier geen antwoord wanneer naar het salaris wordt gevraagd tijdens een sollicitatie?

Korte situatievoorbeeld:
- huidig salaris is € 2.000
- gewenst salaris € 2.500
- salarisindicatie vacature € 2.300 - € 2.800.

Het is bekend dat een sollicitant niet verplicht is het huidig salaris op te geven bij het solliciteren. Nu is het zo dat er desondanks bijna altijd naar gevraagd wordt door het bedrijf waar men solliciteert of door de uitzendbureau/werving- en selectiebureau.
Mijn persoonlijke mening is dit absoluut irrelevant is, aangezien men naar een nieuwe functie solliciteert die qua niveau hoger ligt dan de vorige.
Ik wil graag weten hoe men hiermee om moet gaan, wanneer men geen informatie wil verstrekken over het huidige salaris, maar het bedrijf toch overtuigd wil houden van de belangstelling die er is voor de nieuwe functie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

Mischien door het gewoon te zeggen als ze vragen wat dacht jij van het salaris en dan zeg je ik dacht iets van 2.500 dat zit er netjes tussen in,?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeggen dat je bij je vorige/huidige baan leuk verdiende, en daar zeker niet ontevreden over was.
klaar, dat is voldoende als antwoord.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
waarom niet, je hoeft toch geen bedragen te noemen, en je kan het toch netjes brengen?
de vraag is; hoe geef je op een nette manier geen antwoord.
wellicht heb je een beter idee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik vind dit ook een goed antwoord... Als het dan tenminste maar wel wáár is :) En trouwens, een ongedwongen, zelfverzekerde en tevreden houding op een sollicitatiegesprek is altijd goed. @avalon: Dit is zeker geen nonchalance als je het goed brengt, integendeel. En spreektaal... Je bént toch aan het "spreken", het heet niet voor niets een sollicitatie*gesprek*. Mensen die bij hun sollicitatie zichtbaar moeite doen om op een bepaalde manier te spreken hebben bij mij zéker geen streepje voor (en ja ik heb er best een paar gevoerd), want die praten blijkbaar normaal gesproken anders dan op dat gesprek en "bazen" willen juist op een sollicitatiegesprek weten wat voor vlees ze in de kuip hebben! Als je tijdens het gesprek zichtbaar je best doet om je anders te gedragen dan je je normaal gedraagt is dat geen goed teken... En als je met je eigen gedrag eigenlijk minder goed past bij de baan dan dat je doet voorkomen? Dan zou je eigenlijk ergens anders moeten zitten blijkbaar. Just my $0.02.
Geen antwoord geven op dat soort vragen is niet handig. In een sollicitatie gesprek kunnen ze je zelfs vragen om je salarisstrook mee te nemen. Maar je kunt antwoorden met nu rond de 2300 met nog wat extra's
12 jaar geleden
Mijn huidige salaris ligt lager dan € 2.500, maar u zult het vermoedelijk niet vreemd vinden, dat ik wat meer wil gaan verdienen aangezien de nieuwe functie van een hoger niveau is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste wat je kan zeggen is "Daar ga ik liever niet op in." en als ze vragen waarom niet dan zeg je dat jij vind dat dat niet relevant is. Eerlijkheid en directheid wordt bij een sollicitatie heet meest gewaardeerd. En eerlijker dan jezelf blijven kan niet.

Je moet wel begrijpen dat als je je op zo een manier opstelt, hoe je het ook brengt, het bedrijf je misschien minder gewillig vind overkomen tijdens de sollicitatie.

Het kan in principe geen kwaad om je salaris op te geven. Je kunt immers aangeven dat wanneer je op je nieuwe salaris terugkomt, dat je je vorige salaris te laag vond.
Je gaat natuurlijk niet voor niets ergens anders solliciteren. (je kan je lage salaris als reden geven)

Mensen die weten wat ze waard zijn worden ook weer positief gewaardeerd.