Ja, je werkgever mag een bepaald aantal dagen aanwijzen als verplicht. het juiste aantal weet ik niet
anneliez
13 jaar geleden
Per CAO is geregeld of en hoeveel verlofdagen als verplichte snipperdag kunnen worden aangewezen. Dat geldt ook voor ADV dagen, die kunnen in sommige gevallen compleet worden ingeroosterd, en soms zijn ze vrij opneembaar.

Kijk dus even in de CAO waar je onder valt.

Toegevoegd na 8 uur:
voor de ongelovigen die hiervoor leuk minduimpjes hebben uitgedeeld, hier een stuk tekst uit de CAO voor Metaal en Techniek (dat zijn 6 CAO's):

Artikel 55 lid 3:

3. Behoudens het bepaalde in lid 4 is de werkgever bevoegd om na overleg met het
medezeggenschapsorgaan dan wel de werknemersdelegatie ten hoogste drie collectieve verlofdagen vast te stellen. De vaststelling van collectieve verlofdagen
geschiedt zo tijdig mogelijk.
itsme
13 jaar geleden
de feestdagen als kerst, nieuwjaarsdag, pasen en pinksteren, hemelvaart en koninginnedag gaan niet van je vakantiedagen af.
Goede vrijdag, of de dag na hemelvaart worden vaak als verplicht vrij gegeven. En die gaan dan idd van je verlofdagen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je fulltime werkt heb je minimaal recht op 20 verlofdagen die jij mag inzetten zoals je wil. (Of minimaal 4 keer het (gemiddeld) aantal arbeidsuren per week).
Je werkgever mag je vragen om op bepaalde dagen verlof te nemen, maar kan je dwingen (tenzij zwaarwegende bedrijfseconomische belangen).

Voor het meerdere aantal verlofdagen (bovenwettelijke verlofdagen genoemd), mag de werkgever wel verplichte dagen aanwijzen (tenzij anders overeengekomen per CAO of Individuele Arbeidsovereenkomst). Deze dagen worden wel gewoon van je vakantiesaldo afgeboekt.

Toegevoegd na 33 seconden:
Nationale feestdagen worden niet afgeboekt.