Kan ik zomaar gaan werken in Gran-Canaria of Spanje en wat moet of kan ik dan doen om in regel te blijven?

Ben verlieft geworden op het eiland Gran-Canaria en zou er willen mij er later gaan vestigen .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Goh.....wat enorm leuk....! Ik heb er zelf 2 jaar gewoond ;-) toendertijd (uh, beetje lang geleden) kon je er gewoon gaan wonen en werken, het was zelfs heel simpel.

Helaas zijn de tijden een beetje veranderd! De regels zijn allemaal veel strenger. Maar, zoals ik toen heb gedaan, zou ik je ook willen adviseren, en dat is het volgende; bel of mail het consulaat/ambassade. Hier kun je een berg informatie of foldertjes opvragen als het gaat om wat de regels zijn daar. Dat scheelt al de helft.

De sociale voorzieningen zijn ongeveer hetzelfde als hier in nederland, (EU want het hoort bij Spanje) alleen véél minder! Daar moet je rekening mee houden. Ziektewet is geloof ik maar 60 procent en WW ook, maar het is te weinig om van te leven. Zorg dus dat je een baan krijgt, met een contract! Zonder contract, moet je oppassen, je ligt er zo uit, Canario's zijn hard en meedogenloos als het om werken gaat. Daarbuiten, super relaxed volkje!

Ik heb toendertijd zelfs een WW uitkering mee kunnen nemen voor 3 maanden. Ik moest mij melden bij een arbeidsbureau en werk zoeken. Je kunt je dus gewoon aanmelden daar, en je moet zorgen dat je een INEM nummer krijgt, hiermee krijg je "residencia", wat een soort verblijfsvergunning is.
Verwacht niet teveel, het gaat allemaal langzaam daar (héérlijk!) maar het wordt wel geregeld.

Ik hoop dat je ook een beetje spaans praat, want bij de instanties, doet iedereen net of hij/zij geen ander taal kan, en je moet je in het spaans zien te redden. Ik zat toen met mijn woordenboekje met handen en voetenwerk bij het arbeidsbureau, maar uiteindelijk gelukt!

Hier heb je een site met de consulaten;
http://cccd.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Landen/CCCD

Als je me nog meer wilt vragen, mag! Maar wel liever in een privé bericht, dan vertel ik je alles over het goede leven daar ;-))

Toegevoegd na 47 seconden:
Ow, en ik ben er ook nog steeds smoorverliefd op, op dat ogenschijnlijke dorre droge eilandje (wel met de schoonste LUCHT van Europa!) en was er in oktober nog ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je je er later wilt vestigen, moet je een verblijfsvergunnin aanvragen! Als je nu al tijdig daar wilt werken moet je een werkvergunning aanvragen! Succes ermee