Hoe komt het dat zelfsturende teams beter presteren?

Uit onderzoek is gebleken dat het ziekteverzuim met 15-20% daalt en de productiviteit met bijna 20% stijgt.

Waar ligt dit aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In zelfsturende teams zijn meerdere medewerkers gezamenlijk verantwoordelijk voor het realiseren van een taak of activiteit. Het onderscheid met 'gewone teams' zit erin dat de functionele indeling die in reguliere teams geldt, in zelfsturende teams vaak achterwege blijft. Alle medewerkers verrichten in principe alle voorkomende taken in het team. Binnen een zelfsturend team is er bovendien meestal geen vaste teamleider: per taak of activiteit neemt een teamlid eventueel de coördinatie op zich.

Het zit hem dus in "gezamenlijk verantwoordelijk".

Als de uitslagen uit dat onderzoek waar zijn, dan komt dat vooral omdat men zich minder snel ziek meldt in een situatie waar men zich verantwoordelijk voelt.

Het delen van verantwoordelijkheden, de ontwikkelingsmogelijkheden en het oefenen in nieuwe rollen, motiveren leden van zelfsturende teams vaak tot hoge prestaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zullen de nu nog boven hen gestelden wel verhinderen,misschien omdat dan blijkt, dat zij ( de managers ) vaak overbodig zijn.

Andere antwoorden (2)

Omdat mensen zich dan verantwoordelijker voelen voor wat ze doen. Ze zijn meer betrokken
anneliez
13 jaar geleden
Mensen voelen zich meer betrokken ,bij het doel wat ze hebben gesteld ,en de taken die ze elkaar hebben toebedeeld ,en ja in een team wil jij niet de spelbreker zijn.echt helemaal zelf sturend is het nooit er zullen altijd doelen ,of dat nu verkoop resultaten of onderzoek is ,of achter af feedback Is makkelijk gezegd veel mensen hebben dan meer het idee dat ze zelf kunnen beslissen over hun leven ,dat geeft al minder stress ,en ja een team ,kan heel sterkmeeslepen zeker zonder chefje echt het wij gevoel !