Mag je werkgever je werktijden eenzijdig veranderen als je al jarenlang dezelfde tijd start en stopt?

Bijvoorbeeld: je werkt altijd van 7 tot 16 uur en opeens wil je werkgever dat je van 8 tot 17 uur gaat werken.
Bij dezelfde werkzaamheden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, dit mag alleen bij hoge uitzonderingen. Kijk in je CAO. Neem eventueel contact op met je vakbond of anders een juridisch loket in jouw buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hangt er van af... in sommige branches is het vereist dat bepaalde werkzaamheden op een bepaald tijdstip af zijn. in andere branches is het belangrijk dat je je werk af hebt aan het einde van de dag, ongeacht wanneer je begonnen bent.

mocht het tweede het geval zijn, dan mag je je baas altijd nog aanspreken over je wensen. zolang je 8 uur werkt en hetzelfde werk doet, zie ik geen reden waarom dat niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je klanten tot 16 uur te woord moet staan heb je bij het tweede rooster tot 17:00 om de laatste gegevens bij te werken. Bij het eerste rooster wordt dat de volgende dag tussen 7 en 8 gedaan.
Verandering van werktijd is iets waar een ondernemingsraad instemming op moet verlenen.
Ook als dat inroosterings schema's betreft bij ploegen diensten of "verschoven werktijd roosters"

Slechts al je zelf een prive afspraak had over die werktijden, dus individueel afweek van wat gebruikelijk bij je werkgever is, heeft de OR er niets mee te maken.

Uiteraard kan je de werkgever vragen wat de reden is om jouw tijd te wijzigen. Dit zal die moeten kunnen uitleggen.