Wat is het verschil tussen een hbo-psycholoog en wo-psycholoog? En welke heeft meer kans op een baan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Met een HBO Bachelor Psycholoog, heb je minder mogelijkheden/ bevoegdheden dan WO Master Psychologie. Dit terwijl de beide opleiding wel even lang duren. Met je HBO diploma ben je een toegepaste psycholoog. Er bestaat de kans dat je door de universitaire psychologen verdrongen wordt van de arbeidsmarkt. De opleiding HBO psychologie is vrij nieuw voor werkgevers. Het kan natuurlijk voorkomen dat werkgevers twijfelen en terughoudend zijn in het aannemen van HBO Psychologen.
Ook is het salaris met een HBO vooropleiding natuurlijk lager dan als je een WO opleiding hebt.

Als je verder wil studeren is het vaak nodig om na je HBO nog een Premaster te doen, dat kost je dan een extra jaar. De master kun je dan wel vrij snel (verkort) halen.