Wat ik altijd als voordelen heb gezien:
Je werkt, als andere mensen vrij zijn, dus hebt vrij als andere mensen werken : geen uren in de supermarktrijen, je hebt het strand (bijna) voor jou alleen als je eens wilt uitwaaien of zonnenbaden...
Je kunt goedkoper boodschappen doen door in bijv. Amerika de drugstore of de bookstore in te duiken, in Azië kleren of gordijnen te laten maken, leuke aparte kerstcadeautjes ed. te vinden.
Je hebt elke dag een nieuwe kans : als een vlucht eens minder leuk is door erg bewerkelijke passagiers of een collega in jouw galley die je niet zo ligt : morgen alles anders.
Je wordt ondergebracht in hotels, die jij je van je salaris never nooit zou kunnen veroorloven : zelfs na 34 jaar viel mijn kin regelmatig op m'n knieën als ik een lobby in kwam wandelen of m'n kamerdeur opendeed.
Je hoeft nooit in je eentje te ontbijten , te borrelen of avond te eten : je hebt altijd 'tijdelijke vrienden' bij je. En als je géén zin hebt in gezelschap, ga je alleen op pad of bestelt roomservice.
Je komt in aanraking met dingen, die je anders nooit zou hebben leren kennen : ik heb paardgereden tussen de giraffen en de zebra's, ben regelmatig op safari geweest, heb leren waterskieën en duiken, en het is ook niet verkeerd om precies te weten waar je gezellig en lekker kunt eten in Kopenhagen, Madrid en Stavanger, Seoul, Mexico en Houston. Je hebt 'de wereld in je broekzak', en weet, dat je door een bepaalde vlucht aan te vragen, altijd weer eens terug kunt naar een plekje, dat je heel erg leuk vindt.
Je wordt nog véél sociaal-vaardiger dan je al was toen je aangenomen werd : andere culturen, bijzondere mensen aan boord waar je eens een gesprek mee voert, je verbreedt je horizon in alle opzichten, collega's met bijzondere hobbies of beroepen naast het vliegen.
Je kunt heel mooie foto's maken van dingen, die je normaal alleen in reisprogramma's of reisgidsen ziet : de Taj Mahal, de piramides, rijstvelden en theeplantages, regenbogen boven de Caribische Zee, oerwouden met vuistgrote vlinders, het strand van Rio, onweerswolken in de Afrikaanse regentijd, wolkenkrabbers en hun weerspiegeling in elkaar's ramen op een vrieskoude, heldere New York ochtend, enz enz....
Als je een zigeuner bent van natuur, die zonder al te veel 'wortels en hechtingen' wil leven, is het een heerlijk beroep!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga gelijk solliciteren +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm het lijkt mij meer op reclamepraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vroeg naar voordelen : die heb ik, met 34 jaar ervaring, genoemd....
Als er iemand ooit vraagt om nadelen, zal ik die nét zo eerlijk opnoemen!! Reclamepraat : ach....ik heb altijd gevonden, dat alleen een miljonair het beter heeft : hij kan zeggen : ik vind het hier leuk, ik blijf....
Een steward/ess moet natuurlijk mee met de volgende machine, maar kan altijd die bestemming weer aanvragen om er weer heen te vliegen....en er nog voor betaald worden óók!

Andere antwoorden (11)

Je ziet de hele wereld. Er zijn natuurlijk ook nadelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je overal komt en je korting krijgt met vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet wat van de wereld .
En je komt steeds andere mensen tegen .
En je leert je te beheersen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit in de lucht en hebt dus minder last van / kans op evt. aardbevingen, overstromingen, etc.

Verder kom je in diverse landen en daar heb je soms "vrije tijd genoeg om iets te ondernemen.

Je hebt afwisseling van klanten wat leuk is/kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt kans om een leuke piloot aan de haak te slaan....

maar zonder gekheid.
een vliegtuig bemanning heeft na een inter continentale vlucht een verplicht aantal rusturen die worden door gebracht in een hotel dus die zitten zomaar een dag of 2a3 lekker in de zon en hebben dus wat tijd om te genieten.verder is het best een zware baan hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dag of 2 a 3 is de goeie ouwe tijd, hoor : je mag blij zijn, als je na een diensttijd van zo'n 14 uur 24 uur rust krijgt vóór je terug moet......
Er is bijna geen beroep te bedenken dat zó wordt geromantiseerd als dat van stewardess. En dat kan ook niet anders. Google maar eens op plaatjes "stewardess".
Ze zijn allemaal beeldschoon, schitterende pakjes aan, ogen enorm gelukkig, en lachen altijd.

Natuurlijk is het heel leuk om de hele wereld te zien, maar daarmee houden de voordelen wel zo'n beetje op. Want door de vermoeidheid is er vaak niet zoveel gelegenheid om veel te zien, op de plekken waar je allemaal naar toe vliegt.

De concurrentie in de luchtvaart is moordend, en alles wat er te bezuinigen valt is wel zo'n beetje gedaan. Stewardessen hollen de hele dag door op die hoge hakken, zijn verplicht om beleefd te blijven, en ze zijn letterlijk het "gezicht" van de luchtvaartmaatschappij. En daarmee ook het eerste aanspreekpunt; dus je krijgt best veel bagger over je heen van ontevreden reizigers.

Ik denk dat je een sterke persoonlijkheid moet hebben, een groot incasseringsvermogen, en bereid moet zijn om keihard te werken, wil je stewardess worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nog een kleine toevoeging: Veel taxfree shoppen in landen waar sommige producten al heel goedkoop zijn en vliegtuig maatschapijen hebben in alle landen reserveringen of zelf eigen suites beschikbaar voor personeel en vaak met een woonkamer met tv dvd playstation pooltafell zwembad beschikbaar ed, op mooie lokaties met vrije tijd te besteden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langer zwangerschaps verlof je mag al eerder stoppen met vliegen als je zwanger bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie eerlijk gezegd niet zo vreselijk veel voordelen. De glamour is er eigenlijk ook wel een beetje af.

Blijft over. serveerster en vakkenvuller in een veels te kleine ruimte. Slechte huid door droge en zuurstof arme lucht. Extreem lange werkuren. Vervelende vakantiegangers. Op int vluchten; jetlag, opdringerige collega's. Geen vaste aanstelling.

Wil je iets van de wereld zien, neem een job bij een reisburo. Of na een goede opleiding, 40 uur werken, samenwonen en geen kids. Dan lekker buiten hoogseizoen de wereld over vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn niet echt heel erg veel voordelen aan. Niet in mijn ogen tenminste.

Iemand had het al opgenoemd, maar toch doe ik het ook. De nadelen zijn:

Lange werkdagen.
Zeurende reizigers.
Hoge hakken, de hele dag door.
En voor mij echt iets dat me tegen het hoofd stoot, je mag niet dik zijn en ook niet gewoontjes. Je moet eruit zien als Barbie, of een model. Je moet serieus een bepaald gewicht hebben, wil je stewardess worden. Je moet je altijd onder 10 ton make-up gooien. Verschrikkelijk.

Ik heb weleens met een stewardess staan praten en het bovenstaande is wat ze me verteld had.

Dus voordelen? Nee, die zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal best wat in je antwoord zitten, maar een beetje zwak en generaliserend is dit antwoord wel, de negatieve ervaring van 1 stewardess kant tegenover 10 positieve ervaringen van andere stewardessen staan.
Je vraagt wat de voordelen van werken als stewardess zijn. Ik werk al 15 jaar als stewardess. En, inderdaad, het is hard werken. De nachtvluchten zijn zwaar en soms komt het tijdsverschil 'hard aan'. Maar ach, welke job kent geen nadelen. Zolang de voordelen nog in de meerderheid zijn, ga ik met veel plezier naar mijn werk. En op dit moment geniet ik nog steeds van de gezellige passagiers, lieve collega's, dagen in het buitenland verblijven, heerlijke hotels, shoppen in wereldsteden, musea en tentoonstellingen waar ook ter wereld bezoeken!
Als je meer wilt weten over het werk van een stewardess kan je altijd even een mailtje sturen naar info@opleidingstewardess.nl. En geef ik antwoord op je vragen.

Hartelijke groeten, Nicole