Werken bij de (semi)overheid of een bedrijf als je bang bent voor de toekomst?

Bij de overheid is 't loon over 't algemeen lager (bij gelijkwaardige werkzaamheden), maar een (semi)overheidsinstelling zal niet failliet gaan.
Als je bij een bedrijf werkt, kan dat bijv. failliet gaan als je 50 of 55 bent. Probeer dan nog maar eens een baan te vinden...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Toch denk ik dat het verschil niet heel erg groot is voor de werknemer. Een gemeente zal niet zomaar opgeheven worden, maar een herindeling kan bijvoorbeeld ook banen kosten, verder wordt er bij de (semi)overheid ook wel aan andere reorganisaties gedaan waardoor je in de problemen kunt komen.

Natuurlijk heb je een vrij goede rechtspositie als werknemer van de (semi)overheid, maar die heb je over het algemeen ook wel als je voor een bedrijf werkzaam bent.

Als je al wat ouder bent en dan je baan kwijt bent wordt je in Nederland nog altijd gediscrimineerd, uit onderzoek blijkt dat mensen op die leeftijd wegens ervaring en dergelijke juist meer productief zullen zijn dan jongere werknemers, maar desondanks kun je in sommige gevallen solliciteren tot je 100 gram weegt. Dat is slechts een van de vele dingen die veranderd zou mogen worden als het aan mij ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was 40 toen ik voor het eerst bij een sollicitatie te horen kreeg dat ik te oud was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het verschijnsel nog erger dan ik dacht, ik vermoedde meer dat het probleem pas begon te ontstaan rond zeg maar 50 of zo.

Andere antwoorden (1)

Als je enige motivatie om te werken is 'het behouden van dat werk' (en niet WAT je doet), dan moet je dat doen ja.

Of in de uitvaart-industrie gaan werken, die blijft ook nog wel even...

Hoewel, als ik een HR functionaris van de overheid was en iemand met zo'n motivatie tegenkwam, ik denk niet dat ik hem aan zou nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 't niet over motivatie. Je kunt zeer gemotiveerd zijn in een bedrijf, maar als een bedrijf failliet gaat heb je daar niks meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap, als je hoofdmotief om ergens te werken de continuiteit is, in plaats van de inhoud en lol van het werk, ja dan valt je keuze misschien anders uit dan in mijn geval. Ik zelf zou liever iets doen wat echt mijn hart heeft, en als al mijn inzet het faillisement niet kan voorkomen, of er niks mee te maken heeft, dan zoek ik daarna weer iets anders dat mijn hart heeft.
Een keuze voor veiligheid is wel veilig maar geeft misschien minder bevrediging denk ik. Wat niet wil zeggen dat je niet voor een (semi)overheidsinstelling zou moeten werken, dat kan heel goed zelfs. Maar alleen de motivatie van veiligheid en continuiteit zou ik niet fijn vinden.
Maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed omschreven :).