Kan mijn werkgever een eenzijdige loonsverlaging doorvoeren?

Ik ben sinds 2 jaar in dienst. Door de economische crisis is mijn functie enigszins veranderd (zonder dat hiervoor mijn mening of akkoord gevraagd is). Voor deze functie bestond er blijkbaar nog geen inschaling. Deze is nu gebeurd en de looncategorie wordt lager ingeschaald dan mijn afgesproken wedde.
Kan mijn werkgever nu mijn loon eenzijdig verlagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je een vast contract?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vast contract ja. Mijn proefperiode is voorbij.
Nu las ik echter ergens dat ik blijkbaar ook "stilzwijgend" akkoord ben gegaan, aangezien ik niet schriftelijk bezwaar heb aangetekend aan de aanpassing van mijn functie...
Verder zou ik nu ook weer schriftelijk bezwaar moeten aantekenen als ik niet akkoord ga met de nieuwe inschaling van mijn huidige "functie". Als ik heel eerlijk ben, kan het echter logisch zijn dat deze functie minder hoog ingeschaald wordt. Er is me echter nooit gevraagd of ik dit wel wilde en er is me ook nooit een andere mogelijkheid aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht heeft ondertussen een goed antwoord gegeven,
voor nog meer informatie of advies voor verdere stappen, zou ik bij een vakbond of advocaat aankloppen.

Het beste antwoord

Nee.
Wat hij wel kan doen is je lager inschalen en het salarisverschil met een Persoonlijke Toelage compenseren. Nadeel is dan wel dat salarisstijgingen (zoals inflatiecorrectie, CAO) gekort worde op deze Persoonlijke Toelage. Je verdient dus niets meer totdat je 'nieuwe' salaris hoger is geworden dan dat wat je nu krijgt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen

Andere antwoorden (2)

Dat kan als je akkoord gaat, anders niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland mag dat niet zomaar.
Bij het veranderen van je functie is, zo schrijf je, niet met jou overlegd en ook niet dat er dus mogelijk een lager salaris bij hoort. Je werkgever kan dit achteraf niet zomaar eenzijdig regelen. Een arbeidscontract, waarin je functie en je indeling in staan, mogen alleen aangepast na akkoord van beide partijen.
Niets tekenen is mijn advies. Ook niet als hij dreigt met ontslag. Hij heeft geen reden om dit te mogen doen. Als hij door de crisis moet reorganiseren is er meestal een sociaal plan van toepassing waarin is geregeld wat hij wel en niet mag doen en wat geregeld wordt met mensen die weg moeten of waarop een bezuiniging moet komen.

Laat je goed informeren door een juridisch loket of werknemersorganisatie voordat je iets toezegt of doet. Mondelinge toezegging is ook geldig (ook al is het moeilijk te bewijzen).