Is het eerlijk dat niet-vakbondsleden meeprofiteren van betere arbeidsvoorwaarden waar de bond en haar leden voor gevochten hebben?

Uiteindelijk is het lidmaadschap van een vakbond best wel prijzig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk is het niet eerlijk, Maar ik persoonlijk had ook wat aan het lidmaatschap van de vakbond toen ik een conflict met mijn werkgever had over het opmaken vakantie-uren.
Ik kreeg mijn gelijk toen ik vertelde dat ik al bij de vakbond te rade was gegaan en kon dankzij de bond het artikelnummer in het wetboek noemen. Het is zo gek nog niet hoor, zo`n lidmaatschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gelukkig is het aan het bedrijf of produktschap en niet aan de vakbond om een onderscheid te maken in medewerkers en ingekochte veredelde medewerkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien moeten die veredelde bedrijfjes dan maar weer lekker individueel gaan onderhandelen, hebben ze vast wel tijd voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien hadden de bonden nog wel iets meer hun best kunnen doen. Wie zegt dat zij er uit hebben gesleept wat er te halen viel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloof je zelf niet eens
Nee niet eerlijk, maar zo zijn er veel meer dingen in de wereld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van vind je dan van de mogelijkheid (of oplossing zo je wilt) dat niet-leden achtergesteld worden en niet mogen meedoen aan de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Salaris blijft dus ook op het oude peil. Hierover moeten ze dan maar op individuele basis met de werkgever gaan praten. Lekkere toestand.....
Het gaat er juist om dat de werkgever een gesprekspartner heeft voor de totstandkoming van een CAO, dus voor een collectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is simpel: nee, dat is niet eerlijk. Niet-leden zijn nu zogenaamde "free riders", zoals ze dat in het Engels zo mooi zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is eerlijk. Een vakbond komt op voor de rechten van de werknemer. Niet sec voor de leden.

Lidmaatschap van een vakbond is prijzig, maar een vakbond doet meer dan CAO's afsluiten. Bijvoorbeeld rechtsbijstand verlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die bijstand is ook voor leden hoor, niet voor de niet-leden, je vergelijking gaat dus volledig mank -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan wordt je ff gauw lid op 't moment dat je rechtsbijstand wilt?
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm; da's hetzelfde als een verzekering afsluiten nadat je teen een boom oprijdt. Veel succes :) @kempo; in welk opzicht gaat die verglijking mank? Naar mijn smaak geeft de rechtsbijstand die je als lid krijgt duidelijk een toegevoegde waarde. Je kunt niet van een bond verwachten dat ze zich tevens op die intensieve manier met niet-leden bemoeien. Bij een eventuele staking krijg je als niet-lid toch ook geen geld uit de stakingskas?
Hallo Toet, jouw insteek is vanuit de werknemerskant. Maar hetzelfde geldt natuur ook voor de werkgeversbonden. Ook zij zijn natuurlijk partij in CAO-onderhandelingen. En ook in die kringen heb je georganiseerde- en niet georganiseerde partijen. De laatste groep 'lift' dus ook mee zonder contributieafdracht aan de werkgeversbonden. En die contributie is niet mis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut oneerlijk dat deze freloaders meerijden achterop de fiets. De leden kunnen de kastanjes uit het vuur halen en hun nek uitsteken. Op 1 of andere manier moeten niet-leden het maar eens voelen in hun portemonnee of in hun vrije dagen. Met een hogere organisatiegraad sta je als vakbond ook sterker in de onderhandelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel eens gehoord dat er stakingen zijn die door een vakbond worden georganiseerd?
Ik vind eigenlijk dat er geen leden zouden moeten zijn en dat zulke bonden gewoon voor elke werknemers zouden moeten opkomen. Want de ene werknemer is slimmer of rijker dan de ander.

Zo voorkom je scheve ogen / afgunst / jalozie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vakbonden worden ook deels betaald door de werkgevers..
Kijk ze moeten er zijn, maar ik heb wederom dit jaar acties van het FNV meegemaakt die bijna het bedrijf de kop om hebben gedraaid. Uiteindelijk een paar dagen staken en wat bereiken ze? netto eenmalig 40 euro.
Enig idee hoeveel schade het bedrijf daarvoor heeft geleden?

Het zou van de zotte zijn dat leden betere arbeidsvoorwaarden krijgen dan niet leden.
En daar de vakbonden het woord sociaal en gelijkheid voorin hun mond hebben zou dat ze enorm ongeloofwaardig maken.

Er zijn bij ons na de actie aardig wat contracten niet verlengd, omdat de schade aan het bedrijf zo groot was dat er mensen uit moesten. FNV BEDANKT!!!!