Pensioen wordt opgebouwd bij pensioenuitvoerders, in Nederland zijn dit pensioenfondsen en pensioenverzekeraars (dit zijn meestal gewone verzekeraars die ook pensioen aanbieden), waaraan de werkgever, de werknemer, of werkgever en werknemer beiden premie betalen. In het algemeen betaalt de werknemer 1/3 van de premie en de werkgever 2/3 maar die percentages kunnen per fonds, verzekeraar of werkgever verschillen. De opgespaarde pensioenpremie zorgt te zijner tijd voor het zogenoemde pensioenkapitaal waaruit het pensioen uiteindelijk wordt betaald. Gedurende de opbouwperiode spreekt men van pensioenreserve. De pensioenopbouw is belastingvrij, in die zin dat het opgebouwde kapitaal niet in box 3 van het Nederlands belastingstelsel wordt belast. De uitkeringen zijn daarentegen belast.

Ik heb hier een aantal interresante links waarbij je het allemaal nog duidelijker word en waarbij je kan uitrekenen hoeveel pensioen jij starks gaat krijgen en/of je moet bijverzekeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In deze onzekere tijden is dat niet makkelijk te adviseren:Hoe hoog is je inkomen,werknemer/eigen bedrijf?
Als je de mogelijkheid hebt,koop een of meer eigen huizen of panden van recente datum.Dan hoef je later geen huur of hypotheek meer te betalen plus mogelijkheid van verhuur.Kijk uit met pensioenspaarplannen
die onduidelijk en risicovol zijn,houdt je geld indien mogelijk in eigen beheer.Investeer in waardevaste projecten als je de kans krijgt.
Blijf slim en alert en houdt je centen bij elkaar,iedere cent die weg is,komt nooit meer terug!

Joop.