Kan freelance werken gecombineerd worden met een WW uitkering?

Ik heb een volledige WW uitkering en kan een aantal uren per week Freelance werken. Dit is geen dienstverband. Hoe verreken ik dit met het UWV?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Allereerst: goed dat je aan de slag gaat!

Je kunt inderdaad gewerkte uren opgeven aan het UWV. Maar ik zou als ik jou was gewoon even het UWV opbellen en overleggen hoe je het het beste aan kan pakken. Om twee redenen: het is niet de bedoeling dat je door een eerlijke fout gezien wordt als fraudeur, dat risico kun je indekken door bij het UWV zelf te informeren naar de regels. Bovendien is er misschien meer mogelijk dan je zelf denkt.

In het algemeen geldt: het is niet je *inkomen* dat wordt gekort op je WW, maar de uren die je werkt. Dus als je WW voor 38 uur hebt, en je werkt een week 3 uur, dan heb je voor die week recht op WW voor 35 uur. Dat je inkomsten per uur (hopelijk) hoger liggen dan WW per uur, maakt niet uit. Let er wel op dat je alle uren op moet geven, niet alleen de factureerbare uren. Als je bijvoorbeeld 10 uur factureert en nog een uur bezig bent met administratie, moet je 11 uur opgeven aan het UWV.

Als je structureel freelancewerk wilt gaan doen, kun je je ook registreren als beginnend ondernemer. Je kunt je onderneming starten met behoud van uitkering in de eerste 26 weken. Daarvoor moet het UWV wel bepalen dat je nieuwe inderneming kans van slagen heeft, met andere woorden dat er uitzicht is dat je met je onderneming in de toekomst in je levensonderhoud zal kunnen voorzien. Je hebt dan die eerste 26 weken een gegarandeerd inkomen als voorschot, terwijl eventueel te veel ontvangen WW achteraf, na twee jaar, wordt verrekend. Als je direct na de startperiode van 26 weken fulltime doorgaat met je bedrijf, stopt je uitkering, als je parttime doorgaat of stopt, wordt je uitkering gedeeltelijk of volledig voortgezet. Dit uiteraard voor de periode dat je überhaupt nog recht had op WW.

Informeer ook even bij de belastingdienst naar de regelingen voor kleine ondernemers, anders loop je het risico dat je geld laat liggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja dat kan; je geeft per week op je werkbriefje het aantal uren dat je hebt gewerkt aan en dat wordt verrekend. Je moet alleen wel bewaken dat als je een keer over je totaal aan ww uitkomt dat maar een paar keer mag gebeuren..omdat het dan er naar uitziet dat je weer in je eigen onderhoud kunt voorzien..maar dat kunnen ze je zo vertellen bij het CWI..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja moet dat gewoon opgeven en dan trekken ze dat van je uitkering af... Vroeger mocht je er een deel van houden, maar dat is er nu niet meer bij... Maar dan moet je wel alle kosten er al aftrekken en dat is niet makkelijk, namelijk ook acquisitie en alle kantoorkosten enz enz mogen afgetrokken worden...

Maar ik denk dat ze dat bij het UWV heel goed kunnen uitleggen... En ik denk dat de motivatie om een paar uur freelance te gaan werken er niet groter op wordt, of je moet zoveel uren gaan werken dat je uit de uitkering komt, en dat is ook bijna niet te doen, omdat freelance nu eenmaal geen vastigheid biedt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ja moet dat gewoon opgeven en dan trekken ze dat van je uitkering af… Vroeger mocht je er een deel van houden, maar dat is er nu niet meer bij..." Heb je het nu niet over bijstand? Als je WW hebt, wordt niet het geld dat je hebt verdiend van de uitkering afgetrokken, maar het aantal uur dat je gewerkt hebt wordt afgetrokken van het aantal uur waar je WW over krijgt. Dat is een hele andere situatie. Voorbeeld: als je voor 38 uur WW krijgt à 15 euro per uur, en je werkt een uur à 55 euro, dan wordt er 15 euro (namelijk 1 uur) van je WW afgetrokken, zodat je nog steeds 40 euro aan dat gewerkte uur overhoudt.
Even los van alle goede antwoorden en adviezen die hier boven staan raad ik je aan om vooral 'schriftelijke toestemming' van het UWV te vragen. Wanneer je deze toestemming hebt dan kun je namelijk zonder gekort te worden op je WW uitkering tot 120% van het wettelijk minimum bijverdienen. En dan ga ik er gemakshalve van uit dat je geen WW uitkering hebt die hier nog steeds boven uit komt...

Maar weet je tot wanneer je WW uitkering doorloopt?

Dit is tegenwoordig niet zo heel lang meer. 3 maanden + 1 maand voor ieder gewerkt jaar tot een maximum van 18 maanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het UWV hiermee, en daar vragen. Waarschijnlijk moet je je verdiensten opgeven en trekken ze die van je uitkering af (houdt dus je onkosten in de gaten) Ben je ingeschreven bij de KvK, en heb je een VAR verklaring? Anders kan het worden gezien als loondienst!