Hoe weet je wat je echt voor werk wilt doen?

Stel, je werkt voor jezelf en doet 10 verschillende dingen. Dingen die je wel leuk vindt om te doen, maar waar je je nog geen expert in voelt (en bij sommige dingen niet wil zijn). Er 1 ding van uitkiezen en je daar op focussen kun je nog niet. Van verschillende mensen hoor je dat ze kunnen zien dat er veel potentie in je zit. Misschien moet je wel een hele andere richting inslaan. Maar daarbij bedenk je je ook dat er brood op de plank moet komen. Doorblijven gaan en erop vertrouwen dat er vanzelf 1 ding bovenuit stijgt waar je al je energie in kunt stoppen (en uithalen) of iets anders doen. Hoe weet je wat je echt wilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Dit vind ik een hele goei hoor! Ik herken het heel goed. Je zou de definitieve keuze nog (even?) kunnen uitstellen. Het moment dat je bewust kiest voor een bepaalde richting komt zodra je gevoed wordt door het werk dat je het meest aanstaat. Dat kan ook geheel iets anders zijn. Het moment bepaalt soms de keuze en dan weet je wat je echt wilt. Laat het je maar gebeuren. Voorlopig kan je kiezen voor brood op de plank denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo moeilijk uit te zoeken hoor...
Daar is een goede richtsnoer voor... Doe vanalles, aan werk, en kijk hoe snel je er moe van wordt... Het werk waar je het minst moe van wordt is het meest geschikt voor je... En met moe bedoel ik dan niet in eerste instantie fysiek moe, want dat mag wel. Ik bedoel geestelijk moe van wordt...

Als werk je helemaal ligt, dan wordt je daar nooit moe van, je moet natuurlijk wel rusten en slapen, maar je wordt het nooit moe, je wordt het nooit beu...

En dan laat je eerst op het net een beroepskeuze doen, daar bepaal je de richting waarin je moet gaan zoeken in de eerste plaats...

succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante insteek.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het in deze met XiniY been, dat dat een startegie zou kiunnen zijn. Ik heb jaren 7 dagen per week 10 uur per dag gewerkt in mijn kantoor en ik vind het nu niet eens erg, dat klanten mij om 4 uur in de nacht bellen omdat ze een probleem hebben en het voor die klanten inmidels ver in de morgen is. Dat moet je voor overhebben en je vindt het dan niet erg. Van 9.00 tot 17.00 is veel en veel erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je... folks...
Ik ben veelbelovend en zal het altijd blijven. Dat is het gevoel wat ik altijd gehad heb. Voor mij was het tweeledig, ik had hele vrije mensen om me heen nodig, weinig structuur vanuit de organisatie. En in mijn werk enorme variatie en ook wel altijd tegen dingen aanlopen die ik niet denk te kunnen waar ik me dan over opwind maar tegelijk energie uithaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie vraag. Ik ben nu 40 en eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik later wil worden.....
Er zijn veel dingen die ik leuk vind en die ik goed kan, maar eigenlijk vind ik niks 100 % van de tijd leuk en niks jaaarenlang achter elkaar. Ik ben dan ook altijd geknipt geweest voor uitzendkracht ; iedere keer als een baantje saai werd, kwam er weer een nieuw.

Ik zou een heel beroerde kostwinner geweest zijn denk ik, hoewel, als er brood op de plank moet komen ga je met een andere instelling naar je werk natuurlijk. Het idee van werk MOET leuk zijn, heeft me altijd een beetje tegen de borst gestuit. Het is leuk als je werk je hobby is, maar dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd. Inkomen is het doel. Zolang je geen echte pestbaan hebt met strontvervelende collega's kun je heel veel banen heel lang volhouden. Sterker nog ; je zult wel moeten. Lolletjes zijn voor in je vrije tijd. Voor de meesten van ons.

Maar wat ik wel zeker weet, is dat wát ik ook gestudeerd zou hebben als ik niet veel te vroeg met school was gestopt, dat dát nu absoluut van geen kanten meer bij me zou passen. Ik ben echt niet meer dezelfde persoon die ik was op mijn twintigste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is soms niet zo moeilijk om te bepalen, met nadruk op soms. Je moet beginnen, alleen al om geld te verdienen, en dan moet je daarnaast dingen gaan doen die je gewoon erg leuk vindt, maar dan als hobby. Je moet over dat werk inslaapdroompjes kunnen verzinnen.

Lang, lang geleden werkte ik als afgestudeerde econoom als docent op de Heao in Amsterdam, maar ik droomde voor ik ging slapen over het hebben van een IBM 36 (of all cases!). Op een gegeven moment heb ik toen (1980) illegaal een PC in Amerika gekocht, dezelfde die aan boord van de moonlander de handbesturing regelde en ben daarmee begonnen leuke dingen te doen als hobby. Toen heb ik van het maken van leuke dingen schoorvoetend mijn beroep gemaaklt en daarna overal in de wereld, in mijn niche, klanten geworven. Ik heb overal gewoond en gewerkt. De investering in die PC (was toen NLG 30000) heeft zich dik terugbetaald. Het kiezen van een pad vraagt een heleboel dingen, maar je moet natuurlijk wel slim genoeg zijn om dingen waar vraag naar is te kunnen doen. In mijn geval sloot de backoffice van financiele instelling goed aan bij mijn belangstelling, boekhouding, actuariaat, administratieve organisatie en IT.

Wat je moet aanleren is vooral om goed te kunnen luisteren naar jouw klanten maar vooral ook om voldoende kritisch te zijn naar je eigen prestaties. Zo ben ik slecht in het geven van leiding aan personeel, dus daar moet je niet aan beginnen. Dat is een reden voor het failliet gaan van veel jonge ondernemers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant Wim.
Dat kom je te weten na een paar maanden: als je op dat moment nog dezelfde passie aan de dag legt voor dat specifieke werk en het levert ook een inkomen op , zit je goed. Als je alleen focust op inkomen , wordt je dat sneller beu dan je ooit zou vermoeden. Hier eens naar je hart luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe een beroepskeuzetest en een capaciteitentest. Bij het CWI kunnen ze je wel helpen. Ook online.