Minder werken en vervangende functie

Ik werk nu 5 dagen (buitendienstfunctie) en wil net als mijn man 4 dagen werken om voor ons kindje te zorgen. Nu is mijn directeur (beursgenoteerde organisatie) nogal ouderwets en hier op tegen terwijl HR hier totaal anders tegenaankijkt. Iedereen is bang voor hem. Mag hij, als hij lastig gaat doen mij een vervangende functie geven op het hoofdkantoor 250km verderop van mijn woonplaats? (Groningen-Den Haag). Ik kan me niet voorstellen dat een rechter hiermee akkoord gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit zijn dingfen die in je CAO en contract vast gelegd zijn, als het goed is. In mijn contract staat nadrukkelijk mijn vaste werk locatie gedefinieerd, omdat er in de CAO staat dat je op meerdere plekken moet willen werken. Voor de werknemer zekerheid is een clausule opgenomen waarin staat dat voor mij geldt: Standplaats zo-en-zo. Dus controleer eerst je CAO en contract er op. Als hier niets in staat, dan kan hij in theorie je een gelijke functie op een andere locatie aanbieden. Natuurlijk is het zo dat jij heel sterk staat om die te weigeren als er geen interne reden is waarom je zou moeten verkassen.

(Om heel eerlijk te zijn, zou ik me geen zorgen maken over dergelijke acties. En als je denkt dat je je daar wel zorgen over moet maken zou ik mijn ogebn open houden voor een andere baan; Zo'n leidinggevende zou ik neit willen hebben, die 'wraak acties' onderneemt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag maximaal eens per twee jaar aan je werkgever vragen om meer of minder te werken. Dit noemen we ook wel ‘aanpassing van de arbeidsduur'. Je werkgever is onder normale omstandigheden verplicht om je verzoek in te willigen.
Wel moet je aan een aantal voorwaarden voldoen om van dit recht gebruik te maken:

Je moet minimaal een jaar in dienst zijn
Je moet minimaal vier maanden van te voren schriftelijk aangeven dat je minder wilt werken en om hoeveel uren/dagen het gaat. Je werkgever heeft immers tijd nodig om een oplossing te zoeken voor de vrijgekomen uren.
Uitzonderingen

Soms pakt je verzoek zo nadelig uit voor de werkgever dat hij mag weigeren. In de praktijk komt dit overigens niet vaak voor, blijkt uit de rechtspraak. Er moet sprake zijn van ‘zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen', bijvoorbeeld:

Als de werkgever grote problemen krijgt in zijn bedrijfsvoering wanneer hij de vrijgekomen uren moet bezetten.
Bij grote problemen van roostertechnische aard. Het bestaand personeel moet immers de vrijgekomen uren opvullen of de werkgever moet nieuw personeel zoeken, wat voor hem financieel zeer nadelig kan uitpakken.
Als je verzoek leidt tot problemen op het gebied van veiligheid.
Spreiding uren/dagen
De werkgever kan wel de gewenste spreiding van uren over de verschillende dagen wijzigen, als hij een 'zodanig belang heeft de wens van de werknemer daar redelijkerwijs voor moet wijken'.

Kleine bedrijven

Voor bedrijven met minder dan tien mensen in dienst, geldt bovenstaande niet. De wetgever vond het niet rechtvaardig om ook kleine werkgever deze regels op te leggen, omdat het voor hen veel ingrijpender is als een werknemer minder of meer wil werken.
Maar je kunt het altijd aankaarten - wellicht is je werkgever bereid om samen naar een oplossing te zoeken, ook al is hij dat niet verplicht.