Kan je promotie maken zonder leidinggevende te worden?

Wie promotie maakt in een bedrijf of binnen een organisatie, krijgt vaak een leidinggevende functie. Voor zo'n functie heb je echter bepaalde karaktereigenschappen nodig. Als je die niet hebt of niet in voldoende mate, wordt het lastig. Kan je ook promotie maken zonder dan leidinggevende of manager te worden?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Jazeker, vooral grotere bedrijven hebben voor dezelfde functie meerdere niveaus van junior tot senior. Daar zit niet altijd een leidinggevend aspect aan. Hiermee kun je 'verticaal' op de functieladder stijgen en ook als zodanig beloond worden. Als werkgever kun je dan ook makkelijker hard maken dat er verschillen zijn in beloning voor een jr. - sr. in geval van discussie over salarisverschillen

Verbreden van je functie (horizontaal dus) kan ook door het toevoegen van gelijksoortige taken aan het bestaande pakket. Bijvoorbeeld de secretaresse die ook gaat factureren. Ook daarvoor kan of moet eigenlijk een hogere beloning gelden.

Toegevoegd op 11-06-2009 21:59:54
Na wat nadenken vraag ik me af waarom je de promotie uitsluit omdat je de karaktereigenschappen niet hebt-denkt te hebben. Waarom probeer je die eigenschappen niet te ontwikkelen middels trainingen? Je lijkt dat bij voorbaat al uit te sluiten. Ook leidinggeven kun je leren, zo moeilijk is dat nou ook weer niet. Laat je eventueel in het begin coachen als dat tot de mogelijkheden behoort.
paulus811
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord en de toevoeging. Knap dat je begrijpt dat ik het over mezelf heb. Dat heb ik namelijk niet geschreven in de toelichting. Dank voor je adviezen. Ik weet nog niet zeker of een training zou werken voor mij, maar het is altijd het proberen waard!

Andere antwoorden (3)

Ja, je kan bijvoorbeeld binnen een team Focal Point worden. Dan ben je zegmaar eerste aanspreekpunt voor problemen en kan je de vraag verder coordineren. Officieel heb je geen leidinggevende taken, maar sturende taken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, dan moet je ondernemer worden... Of beursspeculant... Kan heel goed...

Binnen een onderneming kan dat echter niet...

Of je bepaalt het zelf in eigen onderneming of je dient onder een ander en daarmee moet je leiding geven aan weer anderen in die onderneming...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker wel.. ben van telefoniste doorgegroeid naar administratief medewerkster en later commercieel medewerkster met een eigen portfolio..volgende stap is wel accountmanager!