Omdat je zelf alle risico op je neemt (geen werk, geen geld) Zal je met 30 euro per uur een goedkope medewerker zijn, In de link hieronder ziet u dat een communicatiemedewerker begint met een loon van 2500 euro per maand, maar dan heb je geen enkel risico.

maar als ik jouw was zou ik het eerste jaar zorgen voor een mooi cv, want dat je voor bijna niks bij een bedrijf hebt gewerkt, kan je volgende werknemer niet zien. hij kan wel zien dat je een tijdje geen werk had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste vraag je een uurtarief dat uurtarief is jou inkomen waar je alles van moet betalen inclusief je eigen loon. € wat je waar bent is sterk afhankelijk van wat de markt te bieden heeft maar voor € 30 p/u zit je wel als erg goedkoop krachtje te werken kan je beter in loondienst gaan. Jij hebt alle risico's. Ga er vanuit dat je 1600 uur kunt werken en de overige tijd acquisitie moet doen vrij bent en met vakantie. Hier mee kun je rekenen wat het je oplevert als je al deze uren wordt ingehuurd. Als dat niet het geval is heb je minder inkomen. Je krijgt geen WW
13 jaar geleden
Ergens tussen de 40 en de 50 euro in Nederland. Startend hoeft niet perse een hongerloon of slaventarief op te leveren.

Bronnen? Raadpleeg de diverse bemiddelaars voor ZZP'ers. Zij drukken ergens tussen de 5 en de 10 euro op de prijs. En zij bieden communicatiemedewerkers aan vanaf 45 euro.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf zes jaar als freelance communicatieadviseur gewerkt en afhankelijk van je niveau liggen de tarieven tussen de 60 en 90 euro per uur.

Zo'n tarief lijkt hoog, maar ga er vanuit dat je zo'n 25% belasting moet afdragen, 12% spaart voor je pensioen en kosten hebt voor verzekeringen. Ook je reiskosten komen voor eigen rekening. Voor 30 euro per uur werken levert je alleen maar financiële problemen achteraf op en bemoeilijkt je kansen om ooit voor een reëel tarief aan de slag te gaan. Bovendien is je tarief voor een opdrachtgever een indicatie van je kwaliteit. 30 euro is dan geen goede kwaliteitsaanduiding en waarschijnlijk trek je daar ook geen goede opdrachtgevers mee aan ....

Wat ik me wel afvraag n.a.v. je vraag is of je startend freelancer bent of startend communicatieadviseur.
In het laatste geval zijn je kansen namelijk beperkt: er zijn momenteel veel ervaren freelancers op zoek naar een opdracht en een opdrachtgever wil iemand die meteen aan de slag kan met zijn kennis en ervaring en die nauwelijks ingewerkt hoeft te worden. Als beginnend communicatieadviseur heb je onvoldoende ervaring en vaardigheden om dat te kunnen doen.