onder werktijd naar de (huis)arts. Ziektewet of vakantieuren?

kost 't bezoeken van een (huis)arts je uren of geld dan de ziwektewet/kost het jew dus geen huren.
Hoe zit dat geregeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Als ik naar de huisarts ga kost het me geen uren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staat in het huishoudelijk reglement hoe dat gereld is.als er deze niet is kijk dan in de C.A.O
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan misschien in Nederland wel anders liggen dan bij ons (belgie). Maar als je naar de huisarts gaat tijdens het werk, wil dit normaal gesproken zeggen dat je onwel geworden bent tijdens het uitvoeren van je job. In dat geval moet je werkgever je de kans geven om naar huis en ook naar de huisarts te gaan, vanaf dat moment val je onder de ziektewet. Als je echter tijdens je uren naar de huisarts wil gaan voor iets minder dringend (bijvoorbeeld een voorschriftje gaan ophalen) dan is de baas niet verplicht om je te laten gaan. Als je een goeie baas hebt en hij laat je toch gaan, dan is dit in je eigen uren en wordt dit van je vakantieuren of recupuren of gelijk wat afgetrokken.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de huisarts gaan dien zo te regelen dat het zo min mogelijk in de werkgevers uren valt, b.v. zo vroeg of zo laat mogelijk, waardoor de werkgever er zo minmogelijk last van heeft. Een en ander hangt ook af in welke frequentie je naar een huisarts gaat ( 2 x per jaar of elke 2 weken, dat maakt nogal verschil). Belangrijk is altijd, dat je dat (net zo als vakantie en snipperdagen) in goed overleg met je werkgever afspreekt. In een normaal gebruikelijke manier valt dit onder de werkgever (dus geen vakantie of snipperuren, maar alles binnen gangbare normen) Bij een zeer hoge frequentie zal de werkgever een ziekmelding kunnen aanmaken, zoals bij fysiotherapie behandelingen, maar dan is er duidelijk sprake van een probleem. Evengoed hebben de meeste werkgevers ook nog te maken met een "eigen risico" van b.v. 14 dagen wachttijd, welke geheel voor rekening van de werkgever komen. Dit dekt in de meeste gevallen het gehele probleem, dus vangt de werkgever niets en zullen alle verzuimuren voor zijn rekening zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet de laatste tijd erg vaak naar een arts. Mijn werkgever gaat daar heel goed mee om. Ik probeer zoveel mogelijk in mijn vrije uren te doen en dat weet hij. Als ik dan, als is het vaak, onder werktijd moet gaan is dat geen enkel probleem. Hij weet als ik ziek ben dat ik dat dan ook echt ben en niet thuisblijf voor een beetje hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen geldt:
Als je parttime werkt moet je je doktersbezoeken zoveel mogelijk in je vrije tijd plannen. Als het echt niet anders kan of als je fulltime werkt, zoveel mogelijk aan het begin of het eind van de dag. Rond de middagpauze kan ook als de dokter niet te ver weg zit.
Bezoek aan een specialist ligt vaak wat moeilijker. Die zijn er soms maar op bepaalde dagen (en natuurlijk net als jij werkt :_) ). Als het niet anders kan moet je werkgever je vrijaf geven voor dat bezoek.
Iedere werkgever zal er overigens weer anders mee omgaan, maar dit is gangbaar.