Hoe vergroot ik de distantie tussen mezelf en werk?

Ik ben iemand die erg betrokken is bij wat hij doet, dus ook bij mijn werk.
Echter: dit levert het risico op dat ik mezelf in de stress werk/over de kop ga werken.

Wie heeft de gouden tip om de mentale afstand te vergroten, of althans, de rust terug te brengen, zonder gelijk mijn betrokkenheid bij mijn werk te verliezen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik neem geen werk mee naar huis (dat vertik ik, want daar ben ik eerder de fout mee ingegaan). Ik heb wel af en toe meer uren in een dag dan ervoor staan.

Maar waar het me vooral omgaat is om ervoor te zorgen dat ik me de dingen niet teveel aantrek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De aard van het beestje kun je niet eenvoudig veranderen (en waarom zou je ook, je bent wie je bent).

Realiseer je goed dat werk eigenlijk de minste van al je acties in het leven is om je dood op te vechten. Voor jou 10 anderen, echt waar.

Dus, mijn tip: zorg dat je iets anders in je leven hebt dat je ECHT belangrijker vindt. Dat wil dan niet zeggen dat je er op je werk de kantjes af gaat lopen, dat doe je vast niet, dat is je te min maar dan kun je beter relativeren.

Toen ik mijn grootste hobby startte (ik kreeg 2 kids) vond ik dat "gedoe" en politiek gekonkel op het werk opeens VEEL minder belangrijk, allemaal egotripperij.

Ik denk dat als je bent zoals je omschrijft je je altijd wel iets heel erg zult aantrekken, daarmee moet je gewoon leren leven, maar zorg dan dat het iets is, dat jij het waard vindt, dus een vrijwilligersproject dat je heel belangrijk vindt, of een studie of hobby etc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zal je echt zelf moeten doen door duidelijk voor jezelf een grens te trekken. Het eerste punt heb je al gemaakt door jezelf zo goed te kennen dat je het gevaar erkent dat in deze karaktertrek schuilt.
Het is moeilijk om de 'aard van het beestje' te veranderen,
maar niet onmogelijk, want als je echt doordrongen bent van wat je wilt, dan weet je ook dat er een weg is.
Sta er dus steeds bij stil en dwing jezelf te stoppen als het teveel wordt. Neem je werk niet mee naar huis maar bedenk elke keer dat je na je werk de deur dichttrekt om naar huis te gaan dat je prioriteit vanaf dat moment bij andere zaken dan bij je werk ligt. Stel je erop in dat je pas de volgende dag je weer met werk zult bezighouden.
Denk er heel goed aan en weet dat niemand onvervangbaar is, voor jou 10 anderen! Probeer dus te delegeren, zodat je niet alles op jouw schouders hebt rusten en neem bewust wat afstand. Er is geen gouden tip
want anders zou er heel wat minder stress en burn out zijn in deze maatschappij. Ik kan daarom alleen wat tips geven en hoop dat het je lukt mentaal en fysiek een stapje minder te doen.
amc