Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar, vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden.

Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Door de kwalificatieplicht moeten meer jongeren een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij.

Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de jongere 18 jaar wordt. De kwalificatieplicht verplicht alle jongeren een volledig onderwijsprogramma te volgen. De kwalificatieplicht betekent niet altijd vijf dagen per week in de schoolbanken; het is ook mogelijk om met combinaties van leren en werken aan de kwalificatieplicht te voldoen, zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo.

Dus je bent niet meer leerplichtig als een je startkwalificatie hebt gehaald. Maar ik neem aan dat je nog op school zit. En omdat je nog minderjarig bent mag je NIET je eigen briefje schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je bent leerplichtig tot je 18e. En tot je 18 bent mag je dus ook nog niet je eigen briefje schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
``Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor kinderen die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo-diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. `` Dus je bent wel leerplichtig tot je 18e als je havo doet. Tenzij je je havo diploma hebt gehaald natuurlijk. http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/wanneer-eindigt-de-leerplicht-en-wanneer-begint-de-kwalificatiepl.html
leerplichtig ja, ben je tot 18 , eigen briefje schrijven? dat mag gewooon niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent leerplichtig tussen je 5e en 18e jaar.
Je eigen briefje mag je niet schrijven
dat moet gebeuren door jou ouder(s) of verzorger(s) met een leeftijd van boven de 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn correct. Tot je 18e ben je leerplichtig. Voordat dat zover is dien je bij verzuim een briefje van je ouders mee te nemen. Zij zijn immers verantwoordelijk voor je.

Het kan alleen om tal van redenen voorkomen dat je ouders/verzorgers niet in staat zijn een briefje voor je te schrijven, of vinden dat je zelf die verantwoordelijkheid kunt nemen. Ze kunnen jou dan "machtigen" je eigen briefjes te schrijven, door middel van een brief aan je rector, afdelingsleider, o.i.d.
Je moet dus eerst je ouders/verzorgers zien te overtuigen dat je die verantwoordelijkheid aankunt zonder er misbruik van te maken, anders zul je moeten wachten tot je 18e.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet minimaal 12 jaren voltijds onderwijs hebben gevolgd.
je bent leerplichtig vanaf de dag dat je 5 bent geworden, of eerder, vanaf het moment dat je ouders je als 4 jarige bij een school hebben ingeschreven.
in principe ben je dus op je 16e "klaar" met voltijds leren
daarna geldt nog partiële leerplicht: je moet nog twee jaar lang via werken en leren naar school.
Dat kan via BBL: beroepsbegeleide leerweg. 4 dagen werken 1 dag school of via BOL 1 dag werken 4 dagen school