Waar uit bestaat een succesvolle cursus aan mensen met een beperking, die je nog moet ontwikkelen en dan wilt geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een cursus ontwikkelen en niet weten waar die over moet gaan en wat er in moet staan?
Lijkt mij wel erg wazig.
Maar goed, hier een paar vragen die je je moet stellen voordat je begint.

* Wat zijn de beperkingen die de mensen hebben?
* Is het een homogene groep of zijn het verschillende beperkingen?
* Wat zijn de leeftijden en/of de ontwikkeling van die mensen?
Staan ze in het begin van de levensfase of in het midden of zijn het oude mensen?
* Wat is het onderwerp van de cursus, m.a.w.: waarover wil je ze iets leren?? Huishouden? Geld? Hobby? Iets anders? Persoonlijke ontwikkeling? Bepaalde vaardigheden?

Vraag je dus eerst af wat het doel van de cursus is en wat de doelgroep is.

En pas daarop je cursusmateriaal en je teksten en voordrachten aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn werk (maatschappelijk werk en groepswerk) van destijds gold de regel: beginnen waar de client is.
Dus formuleer voor jezelf: wie zijn deze mensen, wat kunnen ze begrijpen.

Er is overigens een speciale communicatiemethode ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking. De naam ervan weet ik niet meer.
Het gaat erom dat je heel kort, en met eenvoudige zinnen. met vermijding van abstracties, dus alles heel concreet verteld.

Dus ik vertel over....
Kijk, dit is een ....

Om de aandacht vast te houden. kan je vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succesvol is als de mensen waar je het voordoet er echt iets aan hebben. Als je dat niet weet kun je ook niets ontwikkelen