Welke opleiding heb je nodig om therapeut te worden?

Geen fysiotherapeut en ook geen psychotherapeut. Maar om gezinnen, jongeren etc te ondersteunen. Soort systeemtherapeut dus. En is dat hbo of universiteit?
Ik heb al gezocht op het internet, maar ik kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/sociaal/mwd

Maatschappelijk werk en dienstverlening.
of
Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH)

Op het eerste oog lijken de opleidingen SPH en MWD niet veel van elkaar te verschillen. Allebei zijn het sociale studies waarbij je met mensen werkt. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Over het algemeen ligt bij de opleiding SPH de nadruk meer op het werken in en met groepen, terwijl de opleiding MWD meer gericht is op individuele begeleiding van een cliënt. De opleiding MWD is ook wat zakelijker dan de opleiding SPH.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is therapeut niet een beschermde term,
dus kan iedereen zich theratpeut noemen, zonder enige opleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sociotherapeuten helpen bij interactie binnen groepen, dus gezinnen, bedrijven, scholen etc. Dat is doorgaans HBO-niveau, oftewel bachelor. Zit op het raakvlak van sociologie en psychologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is psychosociaal therapeut iets voor jou?
Is HBO niveau.