Maandag heb ik voor het eerst een sollicitatiegesprek. Hebben jullie misschien tips? Ik ben ontzettend zenuwachtig...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wees je zelf. klaar

Het beste antwoord

Goed voorbereiden!

Ze willen veel van je weten maar heel vaak zijn dat vragen als:

Waarom zou jij voor ons willen werken?
Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?

En aan het einde van het gesprek vragen ze meestal of jij nog iets te vragen heb. Zorg dan dat je al wat vragen in je hoofd hebt!

Op dat soort vragen kun je thuis al bedenken, wat je daarop gaat antwoorden.

En voor de zenuwen kunnen wat valeriaandruppels goed helpen. Maar als je goed voorbereid bent zul je toch al minder zenuwachtig zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (11)

Behalve bovenstaande goede tips moet je ook zorgen wat van het bedrijf waar je solliciteert af te werken. Zoek bv op internet wat gegevens op van het bedrijf en weet wat het bedrijf doet/produceert.
Je mag rustig een lijstje maken van dingen die jij wilt vragen, ze stellen het altijd heel erg op prijs als jij ook met vragen komt van bv werktijden, aard van je werkzaamheden, doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Veel succes en zorg (door je goed voor te bereiden, dat je niet (of althans niet zichtbaar) nerveus bent. Veel succes!

Toegevoegd na 45 minuten:
2e regel moet natuurlijk zijn: wat van het bedrijf af te WETEN (ipv werken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Probeer er eigenlijk heen te gaan met het idee dat JIJ gaat kijken of het bedrijf wel wat voor jou is (in plaats van dat hun jou beoordelen, ga je ze dus eigenlijk voor jezelf beoordelen) Misschien vind jij het wel helemaal niks.

Geef een stevige handdruk (niet te!) Even aankijken, en niet staren.

Zit je met meerdere mensen aan de tafel probeer deze dan ook af en toe aan te kijken als je wat vertelt.

Mocht je een rondje bedrijf krijgen, dat gebeurt soms, toon interesse in je eventuele nieuwe collega's (vraag bijvoorbeeld wat ze doen, toon interesse dat soort dingen)

Eventueel kan dat al als je wordt op gehaald en op weg gaat naar de plek waar het gesprek gaat plaats vinden. Kijk om je heen, reageer op je omgeving/wat je ziet.

Rechtop zitten in de leuning (zekerheid uitstralen)

Eventueel kan je rapport maken, wat niks meer betekend dan dat je gedrag van de ander kopieert. Niet meteen natuulijk, dat valt op, maar als iemand bijvoorbeeld met de ene been over de ander zit, kan je dat een paar minuten later ook gewoon doen.

Zit iemand veel aan zijn oor te frunniken, strijk eens met je handen door je haar op oorhoogte. Het hoeft dus geen exacte kopie te zijn. Het gaat erom dat iemand zich vertrouwd voelt bij zijn eigen gedrag en op die manier geef je iemand dus een vertrouwd gevoel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig antwoord... Snap niet waarom iemand hier een minnetje heeft neergezet, stelletje heidenen!
+
Zorg er voor, dat je iets weet over de doelstelling van je nieuwe werkgever. Is het een productiebedrijf, een dienstverlenend bedrijf of en zorgverlenend bedrijf........
Kijk op hun internetsite en verdiep je in hun doelstellingen, en hun verleden, alsmede huidige reputatie.
13 jaar geleden
Voor het gesprek is iedereen zenuwachtig, dat is alleen maar gezond!

Je kan wel een paar dingen doen om de ergste zenuwen uit te sluiten!

-ga al vast even langs bij het bedrijf (zo weet je het in 1x te vinden)
-zoek informatie op internet of vraag om informatie als je je test run maakt (dan kan je je inlezen en dat gebruiken bij het gesprek)
- vraag rond of er kennisen of vrienden bij het bedrijf werken(en vertel dat je gaat soliciteren, kruiwagentje is altijd fijn)
-bedenk wat je wil dragen en leg dit zondag klaar
-hou een oefengesprek met iemand die ervaring heeft met soliciteren of solicitanten ontvangen
-en zet je motivatie op een rijtje
-neem een extra cv
-zorg nog even dat je Hyves, Facebook of andere sociale media sites op orde zijn!

Als je al deze dingen hebt gedaan moet het gesprek geen probleem zijn...

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een paar praktische tips naast bovenstaande:

- Het gaat om de inhoud maar de eerste indruk is OOK belangrijk. Dus zorg dat je er netjes uit ziet.
- Neem pen en papier mee.
- Neem een kopie van je CV mee en een kopie van de baan omschrijving.
- Wees eerlijk. Vaak merken mensen al tijdens een gesprek dat je niet helemaal eerlijk bent, en anders komt het er achteraf wel uit. Dus wees eerlijk.

- Zorg dat je een antwoord hebt op de belangrijkste vragen uit het sollicitatie gesprek:
* Wat trekt je in deze functie?
* Waarom zou jij deze baan moeten krijgen ipv iemand anders?
* Wat vind je niet leuk aan deze functie
* Wat wil je over 5 jaar doen?

Geef daarnaast altijd duidelijke antwoorden op vragen.
Omschrijf de situatie (kort), geef aan wat jou aandeel in deze taak was, wat de reactie van anderen hierop was, en wat het eind resultaat is geweest.

Bv. Heb je weleens problemen gehad met teamwerk? En hoe heb je dat opgelost?

Ja, tijdens een school opdracht hebben we met een team gewerkt aan het maken van een filmpje. Een van de teamleden kwam nooit opdagen. De voorzitter van ons team deed hier niets mee. Ik heb vervolgens eerst met de voorzitter gepraat om hem tot actie over te halen. Helaas zag hij die drama niet zitten voor een simpele opdracht. Daarna heb ik voorgesteld zelf achter deze persoon aan te gaan. En dit heb ik met succes gedaan. Na verschillende keren bellen en mailen is hij weer betrokken geraakt bij het project en heeft nog een goede bijdrage geleverd. Daar ben ik best wel trots op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allemaal hele bruikbare en goede tips.
mijn aanvulling zou nog kunnen zijn dat je van de 'negatief' geladen vragen een positief antwoord geeft.

Voorbeeld:
"wat vindt je een minder goede eigenschap van jezelf?"
jij: "Dat ik graag kwaliteit wil leveren en dat ik daar door wel eens te veel van anderen verwacht hetzelfde te doen. Gelukkig herken ik de valkuil snel en kan me goed herpakken."

Je moet jezelf verkopen maar ook jezelf blijven.
Ken je beperkingen en maak die zoals ik hier boven omschrijf positief.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil wel waarschuwen hiervoor. Overdrijf dit niet! Ook mensen die de sollicitant interviewen kennen deze tactiek. Het doel van de vraag is om te kijken waar eventuele zwakheden liggen om te zien of de persoon de functie aan kan en waar eventuele begeleiding nodig is. Dit is OOK in het belang van de sollicitant. Door om de vraag heen te draaien laat je niet zozeer zien dat je met je slechte punten kunt omgaan maar dat je je weet hoe je een sollicitatie moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar en bedankt voor je reactie.
wat ik er daarom ook bij heb geschreven is dat je jezelf moet blijven en je beperkingen moet kennen.
Als je je opgefokt en zenuwachtig voelt en dat uitstraalt help je je zelf niet, integendeel. Vertrouw op jezelf.
Er kan niets ernstigs gebeuren, je leven hangt er niet van af. De wereld draait door en het leven gaat verder.
Ontspan je, help jezelf daarmee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees gewoon jezelf, meer kun je niet doen, als ze je niet willen, naja, pech gehad, waarschijnlijk ben je nog niet zo oud, dus zul je nog genoeg andere opties hebben qua werkgelegenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst om je goed te kunnen concentreren moet je je goed voorbereiden, niet te opvallend kleden, maar gepast (ligt eraan wat voor werk)ze zeggen niet voor niets een eerste indruk is eenmalig!! Wat de zenuwen betreft een goede werkgever prikt daardoor heen en ziet heus wel dat je nerveus bent voor zo' eerste gesprek. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag vooral NIET: "wat ga ik verdienen?". Mocht dat ter sprake komen, dan is dat ok, maar begin er zelf niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alle al gegeven goede tips wil ik je meegeven dat je er van uit moet gaan dat je een sollicitatiegesprek in de praktijk het best leert door het gewoon meerdere keren te doen.

Als je voor het eerst gaat solliciteren, wordt je waarschijnlijk niet aangenomen, simpel omdat je nog te "onervaren" bent in het voeren van zulk soort gesprekken. Na meerdere gesprekken weet je beter wat je kan verwachten en gaat de kans dat een werkgever jou geschikt vindt, een stuk omhoog.

Heel veel succes maandag!
Bronnen: