Hoe pak je een sollicitatie aan voor een vacature waar je geen ervaring mee hebt?

Ik wil de baan dolgraag, maar ja; ik mis dus alle ervaring!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Probeer erachter te komen, wat er precies van je verwacht gaat worden in die baan, en geef daarmee aan, dat, hoewel je misschien nog geen ervaring hebt, je wél precies weet waaraan je begint, en waarom juist jí'j daardoor zo verschrikkelijk goed zou zijn in die baan.
Gewoon aspect voor aspect benoemen, en jouw geschiktheid er direct achteraan.

Dan natuurlijk benadrukken, hoe snel en graag je nieuwe dingen leert, dat je creatief bent in het vinden van oplossingen voor evt. probleempjes die onverwacht opduiken, dat je altijd openstaat voor suggesties voor verbetering van je prestaties en blij bent met opbouwende kritiek, en dat je graag en goed in een team werkt (want er zullen bijna altijd directe collega's zijn, waar je mee te maken gaat krijgen).
En gewoon ook zeggen : ik weet, dat ik de genoemde ervaringen nog niet heb opgedaan, maar ik wil dolgraag een kans om die zo snel mogelijk op te doen, omdat 'je deze droombaan al zo lang ambieert'.

Laat je enthousiasme echt uit je brief klinken : zo heb ik ook een baan veroverd, die in bijna alle opzichten helemaal nieuw was, maar 'mijn brief sprong duidelijk uit alle andere', en na het 1e gesprek 'stak ik met kop en schouders boven de andere sollicitanten uit'.

omdat ik blijkbaar over wist te brengen, dat ik dit zo héél verschrikkelijk graag wou....

En toen mijn 1e halve jaarscontract vernieuwd werd in een jaarscontract, heb ik geschreven, dat ik me er enorm op verheugde, weer een jaar lang.......Kreeg als antwoord : wat fijn, dat je weer zo blij bent.

Het is misschien niet zo 'cool' om je enthousiasme zo te etaleren, maar bij mij werkte het.

Heel veel suc7 bij je sollicitatie!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Ik neem je tips zeker mee!

Andere antwoorden (2)

Refereer aan eerder opgedane ervaringen. Dat je iedere nieuwe functie snel eigen maakt doordat je snel leert.

Geef aan waar raakvlakken zijn met eerdere functies.

Gewoon een beetje lef tonen als je denkt de functie aan te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je gewoon eerlijk zijn.
Zeggen dat je er keihard tegenaan wilt gaan.
Ga de zaak niet voor de gek houden,als je straks een keer door de mand valt dan heb je niks meer.