Wat gaat het UWV doen als je ziek uit dienst bent gegaan en tijdens je ziekte zwanger raakt?

En stel je wordt weer beter, tijdens de zwangerschap, moet je dan solliciteren tijdens je zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
ronron1212
13 jaar geleden
Hoezo ziek uitdienst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, je contract eindigd als je nog ziek bent, dan ga je dus ziek uit dienst en heb je recht op ziekte uitkering.

Antwoorden (5)

Ja je zou dan idd moeten solliciteren...
Vergeet je niet een ww aan te vragen trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je moet solliciteren tijdens je zwangerschap tot het moment dat je met zwangerschapsverlof zou kunnen, dan niet meer.

Dus als je beter wordt tijdens je zwangerschap vervalt de ZW uitkering en zal je een WW moeten aanvragen. En dan krijg je sollicitatieplicht.
13 jaar geleden
ja hoor zwanger zijn is geen reden om niet te hoeven solliciteren je bent niet ziek ofzo .je hebt de plicht om te solliciteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moet je dan solliciteren!

Je bent dan zwanger, niet ziek. Er is dan geen reden waarom je niet zou kunnen werken, dus ook geen reden om geen baan te zoeken.

In de praktijk kan het in zo'n situatie lastiger zijn om werk te vinden, sommige werkgevers zullen het niet zien zitten om je in te werken, waarna je met zwangerschapsverlof gaan en ze nóg een keer iemand moeten inwerken om je te vervangen.

Maar onmogelijk is het niet om een baan te vinden. Ik heb zelfs een collega wier contract is ingegaan tijdens haar zwangerschapsverlof.

PS Ik ga hierbij uit van een situatie waarbij de zwangerschap zelf geen klachten geeft die ernstig genoeg zijn om niet te kunnen werken. Heb je wél dergelijke klachten, dan geldt dat als zwanger én ziek. En je hoeft niet te solliciteren terwijl je ziek bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste hoeverzinikeennickname,

Als je een Ziektewet-uitkering hebt en je bent zwanger, stopt de Ziektewet-uitkering 6 weken vóór de bevallingsdatum. Je kunt aansluitend een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering) krijgen voor minimaal 16 weken.
Actuele informatie vindt je hier: http://tinyurl.com/2wsznca.

Ook wil je weten hoe het zit met solliciteren als je hersteld bent en zwanger. Als je werkloos bent kun je een aanvraag doen voor een WW-uitkering.
Als je een WW-uitkering hebt maak je afspraken met je werkcoach over solliciteren. Rond je bevallingsdatum heb je recht op 16 weken WAZO-verlof. Tijdens je verlof heb je geen sollicitatieverplichting.
Actuele informatie vindt je hier: http://tinyurl.com/3x33hpg.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
UWV Webcare Team