Waarom vragen werkgevers nog steeds zo vaak een HBO-diploma, terwijl iemand met MBO en jaren werkervaring het werk prima zou kunnen doen?

Regelmatig zie ik vacatures voorbij komen waarvan ik denk: Mh, leuk! Helaas, ik heb geen HBO-diploma, maar wel een flinke praktische werkervaring op mijn gebied. Het valt me op (en tegen) dat een heleboel werkgevers toch nog steeds aan het papiertje waarde hechten, ik zou als "baas" juist iemand voor in mijn team zoeken die, met of zonder dit papiertje, het werk prima uit zou kunnen voeren.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het is slechts een indicatie. Als je denkt dat je ook zonder papiertje, op basis van ervaring, wel aan de functieeisen kan voldoen en het werk naar tevredenheid zal kunnen verrichting, dan zou ik gewoon solliciteren, als ik jou was. Desnoods haal je het papierjte nadat je de baan hebt gekregen, vanaf de functie die je dan al hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een HBO diploma is niet alleen een indicatie van scholingsniveau, maar ook van een manier van werken en denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat krijg je voor antwoord als je ze opbelt met die vraag?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou kunnen voorstellen dat er gevraagd wordt naar een "HBO werk- en denkniveau" in plaats van een diploma. Op die manier kan je MBOers die door werkervaring gegroeid zijn maar geen officieel HBO diploma hebben ook mee laten doen.
Werk en denk nivo
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met je eens. Maar ik zie erg veel vacatures voor HBO werk- en denkniveau. Op die manier moet je wel bewijzen natuurlijk dat je daar over beschikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de meeste werkgevers goed kunnen leren, en daarom meer kunnen bereiken, dat is dus de slechste methode volgens mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze moeten toch ergens op selecteren. Meestal kan je gewoon reageren hoor vaak blijken ze dan alsnog interesse te hebben als je de juiste skills hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarnaast is iemand die net zijn HBO-afgerond heeft, veel jonger (lees goedkoper) is, dan een mbo-er met jaren werkervaring, die op dezelfde plek zit.

Verder ben ik het met de voorgaande antwoorden eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier ga ik altijd heel simpel mee om: de functie-'eisen' in een vacature zie ik als een indicatie van wat ze zoeken, niet meer. Dus als ik formeel niet aan de eisen voldoe, maar wel denk dat ik de kwaliteiten heb waar het ze om gaat, solliciteer ik gewoon. Op die manier ben ik al een paar keer aan een baan gekomen waar ik het papiertje niet voor had.

'HBO-diploma' of 'HBO werk- en denkniveau' is niet meer dan een korte samenvatting van wat de werkgever werkelijk zoekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat HBO blijkbaar toch geschiktere mensen voor een betreffende functie zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is een zogenaamd ervaring certificaat, hiermee kun je laten zien dat je door je ervaring en dergelijke toch het hbo niveau aan kunt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is een manier van werkgevers om de sollicitanten te 'zeven', afhankelijk van het aanbod op de arbeidsmarkt zal je zien dat de scholingseisen veranderen naarmate er meer krapte is.