Mogen ze je ontslaan tijdens opleidingscontract wegens te weinig uren? (zie uitleg)

Situatie is als volgt. Begin dit schooljaar een 3 jarige opleiding gestart in de zorg. 4 dagen werken 1 dag school. Wegens ziektewet (i.v.m. te weinig uren) wat nu 7 maanden duurt is er een keuze gesteld. Zelf ontslag nemen en volgend jaar opnieuw solliciteren of contract om laten zetten in een ander contract om globale werkzaamheden te verrichten. Mag dit? Graag advies met wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
ronron1212
13 jaar geleden
hoezo ziek i.v.m. te weinig uren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
te weinig uren gewerkt door de ziekte

Het beste antwoord

Nee dat mag niet zomaar. Ze spelen het lekker slim, ze dreigen niet met ontslag, omdat ze waarschijnlijk weten dat het niet mag, en nu proberen ze er op die manier onderuit te komen.

Wat voor gevolgen dat heeft voor je opleiding kan ik zo niet zien, ik weet namelijk niet wat er in je opleidingscontract staat. Maar ze mogen je niet dwingen ontslag te nemen of je contract om te zetten.

Ze zijn heel fout bezig op deze manier en niet in trappen dus!!! Kijk wel even wat de gevolgen zijn voor je opleiding in verband met te weinig praktijk uren, heb je de kans dat nog bij te trekken nadat je theorie gehaald is. Je kan dat het beste navragen bij het opleidingsinstituut en niet bij die werkgever.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt nu gezegd zowel door de opleider als werkgever dat zij de uren niet kan inhalen. Ze willen haar weg hebben blijkbaar. Ze mag ook haar verlof niet meenemen of opmaken. Ze heeft intussen veel uren. Klopt toch niet. Ze heeft morgen een gesprek dus ze wil graag advies van wat ze moet zeggen welk recht ze heeft. Ik weet er wel aardig wat van maar ik weet niet hoe het zit wanneer je niet de hoeveelheid uren niet draait.
sterredag
13 jaar geleden
Als het had gemogen hadden ze haar contract wel opgezegd, echt waar. Ze willen haar dan inderdaad weg hebben en proberen dat zo te spelen dat ze geen ontslag vergunning hoeven aan te vragen of dat ze geen rechten meer heeft. Als het goed is heeft ze ooit een werk/leerovereenkomst getekend. Daar zou ook moeten staan wat er gebeurd bij langdurige ziekte oid. Als ze nog steeds ziek is, en haar contract loopt af heeft ze recht op ziektegeld. Als ze ontslag neemt of een ander contract, niet, of wordt het geld minder. Als ze lang genoeg werk heeft gehad dan heeft ze ook recht op WW, neemt ze ontslag of een ander contract dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat in haar contract dat het contract vanwege rechtswege beindigd wordt indien haar opleiding eindigd (ze gaat wel naar school) de praktijk niet op voldoende wordt beoordeeld. Maar de praktijk heeft ze door haar ziekte niet kunnen doen. (knie probleem) Nu wordt het werken haar onmogelijk gemaakt en mag ze alleen maar K klussen doen wat helemaal niet gerelateerd is aan haar opleiding of waarvoor ze in aangenomen, wat kan ze nu het beste doen? p.s. thanks voor je antwoorden
sterredag
13 jaar geleden
Ze moet wel alternatief werk aanvaarden, dat is heel belangrijk!! een werkgever is verplicht dit aan te bieden en als ze dit kan is zij verplicht dit te aanvaarden (anders wordt het werkweigering. Wat voor een soort werk/leer overeenkomst heeft ze. Is dat een BBL bij het ROC of is het andere vorm. Bij welk bedrijf heeft ze het. Waaraan moet ze voldoen om haar diploma te halen, staan die voorwaarden ergens aangegeven, gaat dat om beoordeling van het werk, of hoeveelheid werk. Wat voor opleiding is het precies? en waar volgt ze die? Om je echt verder te helpen, heb ik deze informatie echt nodig. Het is een 3-jarige opleiding. Hoelang volgt ze hem al/moet ze nog? Hoe lang zal ze nog ziek zijn of haar werk niet volledig kunnen uitoefenen?
sterredag
13 jaar geleden
Bovendien: ze mogen NOOIT je verlofdagen afnemen!! Dan moeten ze uitbetalen, maar je eerste recht is opnemen nemen in de laatste periode van je contract.
sterredag
13 jaar geleden
O ja en hoe oud is ze?
sterredag
13 jaar geleden
Voor de zekerheid, aangezien morgen dat gesprek is, zeg niks toe!! beloof niks!! ze wil haar opleiding gewoon afronden er aan doen wat ze kan om dat voor elkaar te krijgen. Ze wil werk verrichten zoveel mogelijk naar haar studie indien mogelijk. En zijn ze het daar niet mee eens, dan zeg je dat je zelf daar eerst het een en ander over wilt uitzoeken. Geef ze geen gelijk! Zeg niet dat je het begrijpt! Hoor aan, doe een voorstel en verder wil je de tijd om dit uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast 10 puntjes

Andere antwoorden (1)

Ja dan kunnen ze je ontslaan. Je zult denk ik het best dit met je mentor kunnen bespreken.