Mogen werkgevers het lifo-principe (last in - first out) nog hanteren?

Bij ons is het volgend jaar zover,reorganisatie binnen de organisatie waar ik 11,5 jaar werkzaam ben.
Nu hebben we vanmiddag een bijeenkomst gehad waarin mijn werkgever het sociaal plan voorlegde.
Ze gaan te werk met het lifo-principe.
Maar een collega vertelde mij dat het werken met dit principe al vanaf 2008 is afgeschaft.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Ik behoud wel mijn baan,maar ik zal als ik een van de ''last'' ben wel elders binnen de organisatie aan het werk moeten.

En misschien weet iemand er ook iets vanaf,mag de werkgever sommige werknemers als speciaal geval behandelen en die buiten die lifo-principe houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Wat er tegenwoordig wordt gehanteerd is het afspiegelingsbeginsel.
Daar komt lifo ook bij kijken, maar het is wat anders ingedeeld.

Het principe is als volgt: er moet bijvoorbeeld een functie 'inpakker' vervallen omdat er minder moet worden ingepakt.
Dan wordt gekeken hoeveel inpakkers er zijn, en hoe oud deze inpakkers zijn. Die worden ingedeeld in leeftijdsgroepen, en er wordt gekeken hoeveel inpakkers er in elke leeftijdsgroep zitten.
Nu is de groep met het grootste aantal inpakkers bijvoorbeeld de groep van 25-35 jaar. Dan wordt gekeken wie van die groep het kortste in dienst is, en die komt dan in aanmerking voor ontslag.

Let op: dit gaat dus altijd per functie!!

zie ook de bron, daar staat het (ongetwijfeld op een andere manier) ook uitgelegd.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik zie nu nog je laatste vraag of er ook werknemers buiten het afspiegelingsbeginsel mogen worden gehouden.
Ja, dat mag. Onder strikte voorwaarden: mensen die door specifieke kennis of kunde onmisbaar zijn voor het bedrijf, mogen buiten de afspiegeling worden gehouden.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afspiegelingsbeleid... Vaak erg zuur voor veel mensen omdat er zo ook ontslagen vallen in groepen die er al langer werken dan anderen. Maar helaas waar. +

Andere antwoorden (1)

Bij een reorganisatie kijken ze niet meer naar lifo of zo ze kijken naar hoeveel Fte hebben ze nodig, en laat de mensen solliciteren naar de beschikbare functies. Op deze manier kunnen ze iedereen die ze willen behouden, kort of lang dienstverband, terug nemen om een sterke organisatie over te houden en onder het mon van reorganisatie mensen lozen die ze kwijt willen zonder dure ontslag procedures.