Een ideeënbus op het bedrijf is dat een goede of slecht zaak?

Toegevoegd na 4 minuten:
Moet natuurlijk slechte zaak zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Mijn ervaring zegt van niet. Een open communicatie met de werknemers en effectief luisteren naar hun zorgen/ideeën is een veel betere manier van opvolging... Een ideeënbus geeft dan wel de mogelijkheid om iets anoniem te zeggen...een aangestelde vertrouwenspersoon binnen in het bedrijf is een veel betere, open communicatievorm. Bij mijn vorige werkgever is de bus al na 3 weken afgevoerd... Het werd meer een plek om even snel je gal te spuwen dan om effectief goeie ideeën naar voren te schuiven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

dat is wel een goede zaak vind ik
als er ook echt iets mee gedaan wordt dan is het een ideaal manier om je wensen duidelijk te maken
natuurlijk moet je ook je wensen zonder deze bus kenbaar kunnen maken ,maar op sommige bedrijven zie je de directie nooit en dan is de bus een ideale oplossing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij goed, mits de leiding/directie open staat voor suggesties. Maar soms komen hier heel creatieve en vernieuwende ideeën uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe de situatie nu op de zaak is.
Als er al een bedrukte sfeer hangt zou ik het persoonlijk niet doen maar iedereen apart nemen en vragen wat er verbeterd zou moeten worden.
Als ik alles zo goed en zo kwaad als het kon had opgelost, dan zou ik pas een ideeenbus plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het een doen en het ander niet nalaten. Dus de bus maar ook op de werkvloer peilen of er onvrede is en of er dingen beter kunnen.
Belangrijk bij de ideeënbus is wel dat die af en toe wordt geleegd, en dan niet in de prullenbak die er onder staat, en dat er serieus iets mee wordt gedaan. Dat er bijvoorbeeld in een personeelskrantje iets over wordt geschreven.
Maar een goede werkgever is ook actief op zoek naar verbeterpunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een mogelijkheid. Beter is als het management goed luistert en ideeen stimuleert. Goede ideeen moeten een kans krijgen hiervoor kan een goed management zorgen
13 jaar geleden
Lijkt mij een uitstekend idee. Het stimuleert mensen ook om mee te denken over wat in het bedrijf beter zou kunnen. Het draagt bij aan de betrokkenheid. In kleine bedrijven, zeg bijv. tot 10 mensen, lijkt het me beter om ideeen bijvoorbeeld tijdens het eten of tijdens een middagwandelingetje uit te wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Open staan voor ideeen van anderen is een goede zaak, de ideeenbus dus ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij geen slecht idee ..... maar
Het mag geen verplichting worden zoals in Vlaanderen in het jeugdwerk. Daar schiet in vele gevallen zijn doel voorbij en wordt een ideeënbus al vlug een soort 'spuwbak' , met uitsluitend aanvallen op personen.
Dat is een risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gebrek aan goede communicatie mag niet de reden zijn om dat te doen.

Bedrijven en instellingen die 50 of meer werknemers hebben, moeten verplicht een ondernemingsraad hebben. Kleinere bedrijven kunnen vrijwillig een personeelsvertegenwoordiging instellen. Als een meerderheid van de werknemers er om vraagt, zijn bedrijven verplicht deze in te stellen. Kleine bedrijven die geen personeelsvertegenwoordiging hebben, zijn verplicht minstens twee keer per jaar een personeelsvergadering te houden.

En daar moet je dit soort dingen bespreken.

Het is een beetje een ouderwets concept. Heel vroeger hadden we dat bij Philips ook, maar dat kwam omdat de afdelingen heel groot waren en je de leiding zelden zag.

Maar als je toch het gevoel hebt, dat er toch meer leeft onder het personeel, dan wat in de openbaarheid komt, dan kan een ideeenbus een aardige toevoeging zijn.
Maar: alleen als de personeelsvertegenwoordiging dat ook vindt.
En: dan moet je daar wel serieus mee omgaan.

Bijvoorbeeld iedere maand het beste idee belonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ideeënbus is (over het algemeen) meer bedoeld voor nieuwe ontwikkelingen dan voor zaken waar de ondernemingsraad over beslist. Een nieuw product bijvoorbeeld, een marketingcampagne of verandering in een proces.
Dat vind ik een hele goeie zaak!
Zo kunnen andere mensen hun ideeën insturen.
Dat moet iedereen doen Joh :D.