Mag een werkgever een ontslagvoorstel intrekken omdat de werknemer de vakbond over het voorstel raadpleegt?

Mijn man heeft een zgn. vaststellingsovereenkomst van zijn werkgever ontvangen. Omdat daarin allerlei vaagheden stonden, heeft mijn man deze aan de FNV overlegd. Daarop heeft de werkgever het voorstel ingetrokken. Kan hij dat zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat het wel mag, maar wat belangrijker is: de werkgever wil kennelijk wel van de werknemer af (anders was het voorstel niet gedaan). Voor uw man is belangrijk dat een eventueel nieuw voorstel voldoet aan vier voorwaarden: er wordt een redelijke opzegtermijn in acht genomen (de wettelijke termijn), in de overeenkomst staat dat de werknemer geen enkel verwijt kan worden gemaakt, het voorstel komt tot stand op initiatief van de werkgever zonder dat sprake is van een dringende reden en dat er een redelijke vergoeding wordt betaald aan werknemer. Als dat alles in de overeenkomst staat krijgt hij in ieder geval WW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een voorstel dus daar mag je ook op terug komen.

Het is natuurlijk wel erg vreemd. Een werknemer heeft het recht om het voorstel te laten checken door iemand die er meer verstand van heeft. Bijvoorbeeld de bond.
Vreemd verhaal, blijkbaar hadden ze zelf ook door dat het een vaag voorstel was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben geen jurist maar het lijkt me dat de werkgever enerzijds een voorstel in kan trekken, bijvoorbeeld na een bepaalde periode. Als dat gebeurt omdat iemand met een derde partij daarover praat dan kan je dat uitleggen als een de facto verbod om met die partij te praten. In het geval van een vakbond lijkt dat me nogal onredelijk. Ik kan me wel voorstellen dat een werkgever een aanbod doet met een geheimhoudingsclausule. Als die geschonden wordt geldt het aanbod niet meer. Dat speelt in dit geval waarschijnlijk niet. De vraag is dus of de overeenkomst ingetrokken is omdat er met de vakbond gesproken is of dat dat een toevallige samenloop van omstandigheden is. En bovendien, komt er nu een nieuw voorstel of is het geschil van de baan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorstel is geen overeenkomst, dus ja, de werkgever kan het voorstel terugtrekken of wijzigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vaststellingsoverenkomst behelst doorgaans een compromis , waarin ieder der partijen geeft en neemt. Als het voorstel niet door beide partijen is ondertekend is het niet geldig.
De bond en/of je man kan voorstellen er verder met wg over te praten.
Of het was een slecht voorstel (en was de wg bang voor te verwachten kritiek) of het was een erg duur voorstel en de werkgever wilde voorkomen dat via de FNV-bond het aan die werknemersorganisatie overgelegde voorstel bij anderen terecht zou kunnen komen en als basis voor hun plan zou worden gebruikt.