op wiens grondgebied liggen de snelwegen, is dat gemeentegrond, provinciale grond of rijksgrond (rijksweg), met andere woorden van wie is de snelweg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (7)

Rijkswegen liggen op grond in eigendom van de Rijksoverheid. Worden onderhouden door rijkswaterstaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk van het rijk, want bij grote dode dieren of dode huisdieren op de snelweg moet je rijkswaterstaat hebben.
13 jaar geleden
Rijkswaterstaat is eigenaar van de grond waar de rijswegen op liggen, en meestal ook nog van een klein stukje er om heen (de bermen) om het beheer makkelijker te maken.
Als er een nieuwe weg aangelegd mag gaan worden, is het aankopen van de grond het eerste wat RWS gaat doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
RijKswegen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snelwegen behoren aan het rijk toe. Deze is derhalve ook aansprakelijk op het moment dat u schade heeft ten gevolge van slecht wegdek o.i.d. Uiteraard staat er inmiddels bij elke hobbel een bord. Hiermee wordt de aansprakelijkheid geregeld.
Rijkswaterstaat is in deze aanspreekbare onderdeel van het rijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de grond is van het rijk.die besteed het uit aan rijkswaterstaat.die is verantwoordelijk voor aanleg en onderhoud.door inning van wegen belasting heeft het rijk geld om rijkswaterstaat te betalen voor onderhoud en aan leg van nieuwe wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle rijkswegen dus de A wegen zijn van rijkswaterstaat dus van het rijk. Een aantal N wegen zijn ook van het rijk maar er zijn ook veel N wegen van de provincie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb mn vorige foute antwoord verwijderd nadat ben even op wikepedia gaan kijken daar heb ik t volgende geleerd
bijna alle snelwegen worden worden met een a aangeduid en beheerd door rijkswaterstaat dit zijn de wegen genummerd a tm 100&de a200(wat een verhaal apart is)
1 of 2 cijfer genummerde wegen zijn dus rijkswegen
sommige)kortere snelwegen worden beheerd door de provincie de a 208 a 256 a 261 a270 a 325 a 326 a 348
de groene wegen in beheer biij provincies

let wel op ik heb het hier dus alleen over snelwegen
en niet over provinciaale wegen
die de nummers 400tm999 gekregen hebben en dus niet tot de snelwegen gerekend worden wat weer te maken heeft met de inrichting ervan
maar das een ander verhaal de vraag vemeld specifiek snelwegen
waar de 3cijferige wegen dooor de bebouwde kom lopen is de betrefende gemeente verantwoordeijk voor het onderhoud

Toegevoegd na 3 minuten:
weer fout dus
alle 2 cijferige a(aaa)wegen zijn rijswegen duz

Toegevoegd na 3 minuten:
weer fout dus
alle 2 cijferige a(aaa)wegen zijn rijswegen duz

Toegevoegd na 5 minuten:
groene wegen op de afbeelding zijn provinciaal