Velgen vraag

Waarom hebben Bussen/Busjes/Vrachtwagens aan de voorkant een uitstekende velg en aan de achterkant een velg die naar binnen toe gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Meerdere reden.

Achter zit vaak dubbellucht en men monteert de buitenste op de binnenste met de bolling ernaar toe. (ander zouden de banden elkaar raken)
Aan de voorkant zit tegenwoordig mestal remschijven net als op een auto. Samen met de stuurinrichting is de ruimte dan welkom.

Zou je dus de dubbelluchtband buiten weghalen zou je dezelfde velg zien zitten als voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Miscchien hier iets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrachtwagenbandvelgen hebben een bolle vorm, de ‘bolling', zodat de remschijven of -trommels zo dicht mogelijk bij het centrum van het wiel geplaatst kunnen worden, schrijft Ab Gobets uit Vriescheloo. De velgen staan daar als een koepel overheen, zodat je bij de voorwielen een bolle velg ziet.

De achterwielen van vrachtwagens en bussen zijn vaak dubbel uitgevoerd, in een zogenaamde ‘dubbel lucht'-configuratie, die meer gewicht kan dragen. De velg van het binnenste wiel bolt dan nog altijd naar buiten. De velg van het buitenste wiel is daar tegenaan geschroefd, met de bolle kant naar binnen, zodat beide velgen elkaar raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
draaicirkel wordt anders veel groter

schets het maar eens op een papiertje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn exact dezelfde velgen als bij de achterwielen, alleen dan omgedraaid. Dit doen ze om meer ruimte te maken voor het stuurmechanisme.