Moet je het gewicht van een (bubbeltjes)envelop of doos bijtellen bij de portokosten?

Ik bereken altijd de prijs van een te verzenden boek of dvd aan de hand van het gewicht van het artikel (geen pakketpost, gewoon brievenpost). Maar de (bubbeltjes)envelop of de doos waarin ik het artikel stop heeft ook een gewicht. Moet ik dit gewicht bij de portokosten van het boek of de dvd erbij tellen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Via de site van PostNL word ik niet veel wijzer, vandaar dat ik hier de vraag stel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je weegt het hele pakket, inclusief doos of envelop en dan pas bereken je hoeveel dat gewicht aan postzegels kost.
Ivana
8 jaar geleden
Plus Crea. :)
ronron1212
8 jaar geleden
Je betaald aan postnl voor het totale gewicht. Wat jij doorberekend moet je zelf weten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
betaalT
doorberekenT
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een pakje vloeitjes wilt versturen in een enorme ijzeren kist is het niet aannemelijk dat PostNL alleen het gewicht van die vloeitjes gaat berekenen; die kist moet wel fysiek van A naar B!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ha ha, Frekfluweel, ik vind jouw antwoord het beste maar omdat je het als reactie hebt geplaatst kan ik hem niet als zodanig beoordelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel FREEKfluweel, sorry ;)

Het beste antwoord

Ja, het gewicht is inclusief verpakking.
Het hele pakket wordt gewogen en dan pas gefrankeerd.

Mocht je het pakket zelf hebben gefrankeerd, dan zal er worden gekeken of dat voldoende is in relatie tot het totaalgewicht. Het eventuele tekort aan frankering zal aan jou worden doorberekend indien jij, als afzender, bekend bent.
Wordt dit aan de hand van het pakket niet duidelijk, dan zullen deze kosten op de ontvanger worden verhaald, tenzij deze het pakket weigert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echter, door het frankeren zelf (plakken van postzegels) kan het totaalgewicht net weer in een andere prijsklasse terecht komen... ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
:D Inderdaad met de hoge kosten tegenwoordig kan dat makkelijk gebeuren ;)

Andere antwoorden (1)

Dat is geen kwestie van moeten.

Jij verzendt kennelijk zaken aan iemand die jou daarvoor betaalt. Op het moment dat jij de volledige zending bij PostNL aanbiedt voor verzending betaal je de prijs die bij het formaat en gewicht behoren.

Of je dit ook zo wil doorberekenen aan anderen is in principe een vrije keuze, maar het kan handig zijn dit wel te doen, gewoon om 1 lijn te trekken.